Gestió de processos i projectes i planificació estratègica
Si ens fixam en els processos estratègics i de suport, veim que solen repetir-se en qualsevol tipus d'organització; tanmateix, els operatius són els que porten l'ADN de l'organització, sense els quals no tindria sentit l'existència de l'entitat pública.
Des del punt de vista de la gestió de persones i el seu talent, és important el canvi a la visió de processos d'una organització, pel fet que l'organigrama deixa de tenir sentit en el moment de definir les funcions del personal. En la visió de processos, per definir les funcions del personal és necessari identificar en quins processos col·labora i amb quin rol.
La gestió de processos, una persona pot ser «propietària» o responsable d'un procés i al seu torn ser col·laboradora d'altres tres, per exemple.
En la figura veim la relació entre la gestió estratègica, la gestió de processos i el sistema d'indicadors de seguiment d'una organització. En una organització pública, com s'ha comentat, poden donar-se casos en els quals la gestió operativa sigui per projectes (obra pública, programari, infraestructures, etc.), però per regla general es dona una gestió per processos, en què les activitats operatives són cícliques (centre docent, hospitals, unitats de prestacions, etc.). De qualsevol manera, en ambdós casos es duen a terme projectes per complir alguns dels objectius estratègics.
És important el desplegament estratègic i de processos i projectes, pel fet que el següent pas és assignar les persones responsables dels esmentats processos i projectes, els objectius a complir i les accions-projectes a desenvolupar, així com avaluar-ne el rendiment a partir del seu compliment.
En definitiva, perquè la gestió estratègica sigui eficaç, ha de comptar amb la col·laboració del personal, que és qui coneix la clientela, els processos, els serveis de l'organització i és qui té la capacitat d'innovar, de proposar noves solucions i propostes que la facin més competitiva.
La gestió dels projectes necessita, d'una banda, introduir-se en la gestió de l'organització com un procés més a escala estratègica, si aquests són puntuals i estratègics, o bé a escala operativa, en el cas de tractar-se d'una organització que gestiona per projectes, com per exemple una unitat d'obra pública, de desenvolupament i infraestructura informàtica o similar. D'altra banda, ha de formar part de les principals línies estratègiques i per tant disposar d'objectius concrets i d'indicadors que en permetin fer un control del compliment.