Gestió del canvi en l'Administració Pública
Desenvoluparem les diferents claus que afecten les organitzacions públiques en el pas des d'un esquema de gestió departamental, vertical i jerarquitzat, a un altre en el qual les persones, el coneixement i els processos dominen per sobre dels departaments.
Tal com ja s'ha comentat, la decisió d'incorporar la gestió de projectes en una organització pública té el principal objectiu d'arribar a innovar gràcies al coneixement intern i l'optimització d'activitats. L'objectiu és complir els requeriments dels clients complint el temps, els costs i les especificacions definides.
La gestió de projectes en una organització pública pot actuar sobre la generació de nous conceptes que interactuïn, per exemple, amb el desenvolupament de nous serveis, però també sobre la redefinició dels processos de gestió interna (funcionament intern) i sobre la gestió del coneixement i de la tecnologia, aquesta com a agent de suport i d'impuls transversal.
La decisió estratègica de canviar hàbits i processos cap a la gestió de projectes és una necessitat sorgida de l'anàlisi interna i externa de l'organització. En qualsevol cas, per arribar a aquesta conclusió s'ha de donar una circumstància: que l'equip directiu s'aturi per un moment del dia a dia i reflexioni, amb esperit autocrític. Segurament aquesta és una de les grans dificultats.
En el procés de canvi, la comunicació és essencial, ja que s'ha de comptar amb totes i cadascuna de les persones treballadores. Persones que s'involucren, s'impliquen en el procés, amb l'esperança que el canvi sigui definitiu i que d'una vegada no es repeteixin situacions adverses a la qualitat, com s'han anat vivint any rere any.
La implicació del personal en aquest procés de canvi resulta imprescindible, ja que el talent és un element propi de cada persona. Si el que es cerca és precisament potenciar-lo i fer-ho comú, en l'organització s'ha de respirar un nou ambient que ho propiciï.
El procés de canvi cap a la gestió de projectes ha de ser un camí sense retorn, per no defraudar les expectatives creades. Per això se suggereix que abans d'iniciar un procés de canvi, per dirigir l'organització cap a la gestió del talent, enfocat a les necessitats dels clients, la innovació i la millora, s'haurien de donar els condicionants mínims següents:
- Equip directiu convençut, informat i preparat.
- Pla estratègic i de comunicació definit i en desenvolupament.
- Pressupost per al projecte disposat (recursos).
- Personal involucrat informat i format.
- Situació de clima laboral favorable.
La necessitat d'un nou paradigma en el procés de desenvolupament del pensament s'està estudiant i desenvolupant, ja que el món digital, l'accés lliure i fàcil al coneixement està fent canviar alguns hàbits molt arrelats.