Qualitat personal: gestió intangible
Tractam aquí un aspecte important en la gestió de qualitat de les organitzacions, que generalment no es té en compte i és realment prioritari: la gestió de la qualitat personal.
Se cerca, en aquest cas, reflexionar sobre el comportament de les persones en el món laboral i com pot influir aquest en el desenvolupament del canvi i en la qualitat dels projectes. Es tractaran alguns recursos amb els quals es pot comptar a l'hora de desenvolupar les capacitats directives i del personal en aquest camp.
Alguns conceptes clau en l'àmbit de la gestió de persones, des del punt de vista dels seus protagonistes: les persones. Les persones, dins l'organització, són el principal recurs de què es disposa.
Les persones, amb la seva voluntat i el seu coneixement, generen el creixement i la millora. Per aquesta raó s'ha de dur a terme un esforç especial, des de l'alta direcció, per intentar que se sentin bé i puguin així oferir el millor d'elles mateixes.
Qualitat personal: és la qualitat que ha d'aplicar tota organització de manera prioritària, és la qualitat que genera implicació i confiança en les persones. És el conjunt de mètodes i d'habilitats directives que permeten que els empleats siguin més feliços i amb això es millorin els resultats. La qualitat personal és, per tant, la primera de totes les qualitats. La qualitat personal s'aconsegueix aplicant, entre altres, mètodes com la intel·ligència emocional, l'assertivitat i la programació neurolingüística (PNL).
Intel·ligència intrapersonal: és la capacitat que tenen les persones per entendre's i comprendre's a si mateixes. Es tracta de fer una reflexió autocrítica que permeti a la persona identificar els aspectes a millorar de la seva personalitat i de la seva política individual a fi d'establir a continuació un pla de millora personal. La intel·ligència intrapersonal forma part de la intel·ligència emocional.
Intel·ligència interpersonal: és la capacitat de les persones per entendre i comprendre les altres persones del seu entorn, amb l'objectiu d'identificar els seus aspectes millorables i d'intentar influir-hi per generar canvis positius. La intel·ligència interpersonal forma part de la intel·ligència emocional.
Pla d'accions de millora personal: és el conjunt d'accions de millora a nivell personal o d'equip, presentades juntament amb una temporització i fins i tot, si és necessari, amb un mètode de realització de l'acció a nivell de proposta. Per a la identificació de les accions de millora, poden utilitzar-se diagnòstics del nivell de qualitat personal a nivell individual o d'equip, per exemple.
La figura que es mostra a continuació representa un iceberg; s'hi visualitza la diferència que hi ha entre el que és evident i i el que està amagat en el món laboral, entre el tangible i l'intangible. Segons aquest gràfic, si en l'organització no es consideren els aspectes emotius i intangibles, s'està perdent de vista un 80 % de la realitat.
La qualitat personal pot definir-se com la capacitat d'una persona per interactuar amb la resta de manera òptima.
L'anàlisi consisteix a reflexionar sobre la marxa de l'equip de projecte, per exemple. En aquest cas ens poden ajudar les següents preguntes:
- S'han explicat i acceptat els objectius per part de tots els membres de l'equip?
- Tot l'equip coneix el procediment de treball, i aquest és prou efectiu?
- Totes les persones de l'equip s'escolten entre elles?
- Hi ha una participació i una implicació ponderada entre les persones de l'equip?
- Sempre que és possible, es polsa el consens?
- Totes les persones de l'equip tenen prou grau d'autonomia?
- Hi ha un bon clima de treball?
- Es proposen millores de manera habitual?
En funció de les respostes negatives, hem d'iniciar un pla de millora, que cerqui el canvi d'actitud de les persones de l'equip, per millorar la qualitat personal, i també a escala organitzativa.
Alguns dels mètodes que avui dia són considerats en l'àmbit de la millora per a la innovació personal, especialment indicats per a la millora de les relacions humanes són: la intel·ligència emocional, l'assertivitat, la programació neurolingüística (PNL) i l'escolta activa.