Omet navegació

3.2. Què són les tipologies o estils psicològics dels ciutadans?

Un dels reptes més grans per a les persones que treballen en atenció al públic és saber com tractar amb els diferents tipus de personalitat que es troben. Cada nova situació d'atenció a la ciutadania és única a causa del factor humà. No obstant això, les persones es poden catalogar en quatre estils principals. Aquests tenen diverses etiquetes. A continuació es fa una síntesi d'ells.

Els primers treballs moderns sobre la classificació de la personalitat els va fer Carl Jung, qui va etiquetar els quatre grups com: pensadors (analítics), sensors (sensibles), perceptors (expressius) i intuïtius (directius). En aquest manual ens referim als quatre estils com a expressius, directius, analítics i sensibles.

Estudiarem com cada un d'aquests estils requereix d'un acostament diferent en cada situació d'atenció a l'usuari.

Cal recordar que encara que estarem utilitzant estereotips per tal d'il·lustrar els exemples, poques persones tenen un sol estil. Tots ens inclinem cap a un estil però la majoria té característiques que es poden trobar en, al manco, un altre estil.