Omet navegació

6.1 Introducció

El Decret 33/1994 ja preveia aquest sistema de provisió de llocs de feina en els termes següents:

«7. Comissions de serveis

[...] No obstant el que disposa l’apartat anterior, també es podrà acordar la comissió de serveis corresponent, encara que no s’hagi produït cap vacant, per realitzar tasques que, a causa del volum que comportin o per altres raons conjunturals o especials, no puguin ser suficientment ateses pels funcionaris que, amb caràcter permanent, exerceixen els llocs de feina als quals s’assignin aquestes tasques.»

La Llei 3/2007, en la redacció original, també regulava la comissió de serveis d’atribució temporal de funcions. S’ha d’assenyalar que aquest sistema de provisió va experimentar una profunda reforma amb la regulació introduïda pel Decret llei 2/2013, de 14 de juny, de mesures urgents en matèria de mobilitat intraadministrativa temporal de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Així, l’exposició de motius d’aquesta norma assenyala:

«S’introdueixen també novetats en l’atribució temporal de funcions, amb previsió d’una primera fase més transparent, amb una convocatòria per oferir l’oportunitat que s’hi presenti personal que voluntàriament vulgui dur a terme les funcions que s’han de desenvolupar, i amb la regulació dels efectes d’aquesta atribució temporal, entre els quals destaca la valoració del temps que hi estiguin com a mèrit en les convocatòries de provisió temporal o definitiva de llocs de feina, en la forma que estableix la disposició final primera que modifica en aquest punt el Decret, de 28 de març, pel qual s’aprova el Reglament de provisió de llocs de feina i promoció professional de les Illes Balears.»

La comissió de serveis d’atribució temporal de funcions, igual que la comissió de serveis per desenvolupar una missió de cooperació internacional, tampoc suposa l’ocupació d’un nou lloc de feina, sinó que, com la mateixa denominació d’aquest sistema de provisió indica, implica l’assignació d’unes funcions determinades. Així mateix, des del punt de vista de l’obligatorietat per part del funcionari, es pot afirmar que es tracta d’ un sistema de provisió mixt, atès que tant pot ser voluntari com obligatori.

L’any 2020 es va introduir una nova modalitat de comissió de serveis d’atribució temporal de funcions. L’Acord del Consell de Govern de 16 de març de 2020 pel qual es concreten les mesures de caràcter organitzatiu i de prestació de serveis públics de l’Administració de la Comunitat Autònoma i del sector públic instrumental, en el marc del que disposen el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l’estat d’alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, i per l’Acord del Consell de Govern de 13 de març de 2020 pel qual s’aprova el Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la Propagació i el Contagi de la COVID-19. L’annex 1 d’aquest acord va establir:

ANNEX 1
Mesures organitzatives de caràcter general

[...]

6. El personal que no tengui atribuïdes funcions en remot i no resulti necessari per a la realització de tasques presencials en el lloc de feina, queda a disposició inicial de la conselleria respectiva per a l’encàrrec d’altres taques o funcions que siguin essencials i, en darrera instància, es posarà a disposició de la Conselleria d’Administracions Públiques i Modernització per a l’eventual atribució de tasques de reforç d’aquells serveis que ho requereixin, en atenció a la nova situació d’estat d’alarma, la qual cosa pot suposar la destinació immediata o en qualsevol moment, mitjançant atribució temporal de funcions, als departaments o serveis de l’Administració autonòmica o dels seus ens públics instrumentals que necessitin reforçar la plantilla (emergències, telefonia d’atenció: 061,112,gestió d’ERTE, etc.).

[...]

Aquesta nova modalitat de comissió de serveis d’atribució temporal de funcions, que es pot qualificar d’extraordinària, s’implantà definitivament amb la modificació de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la CAIB operada a través del Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l’impuls de l’activitat econòmica i la simplificació administrativa en l’àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 (BOIB núm. 84, de 15 de maig).