Omet navegació

6.3 Comissions de serveis d’atribució temporal de funcions per atendre necessitats de les conselleries o dels ens del sector públic instrumental

Fins l’entrada en vigor del Decret llei 2/2013, les comissions de serveis d’atribució temporal de funcions es manifestaven sempre com un sistema de mobilitat forçosa. De fet, l’article 88 encara es troba inserit dins el capítol iii del títol vii de la Llei 3/2007, de mobilitat forçosa. Tot i això, la nova redacció d’aquest precepte va preveure dues fases per adjudicar-les: una primera fase voluntària i una segona de caràcter forçós.

L’apartat 1 de l’article 88 de la Llei 3/2007 assenyala que, per necessitats del servei i pel temps indispensable, la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de funció pública, d'ofici o a petició d'un altre conseller o consellera o un òrgan equivalent, ateses les raons o justificacions que la motiven, pot resoldre l'atribució temporal de funcions de forma parcial o total al personal funcionari interí o de carrera, pròpies del seu cos, escala o especialitat, sigui en la mateixa conselleria o ens del sector públic on estigui adscrit el personal funcionari afectat o en una altra conselleria o ens.

Es pot dur a terme aquest tipus de comissió de serveis d’atribució temporal de funcions:

a) Quan no estiguin assignades específicament a llocs de feina.

b) Quan no puguin ser ateses amb suficiència pel personal funcionari que ocupen els llocs de feina que les tenen assignades, per volum de feina o per altres raons conjunturals degudament motivades.

Aquests dos supòsits que habiliten la utilització de les comissions de serveis d’atribució temporal de funcions a conselleries o ens del sector públic instrumental adscrits no han variat amb les reformes introduïdes pels decrets llei 2/2013 i 8/2020.

Per regular aquesta modalitat de comissió de serveis d’atribució temporal de funcions es va emetre una instrucció, en concret la Instrucció 2/2013, de 21 d’agost, del director general de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis sobre les comissions de serveis d’atribució temporal de funcions en l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears (vegeu el document d’interès núm. 2). Aquesta instrucció només és d’aplicació respecte a les comissions de serveis d’atribució temporal de funcions regulades per l’apartat 1 de l’article 88 i s’adreça a les secretaries generals o altres òrgans dels ens del sector públic instrumental que tenen atribuïdes les funcions equivalents en matèria de personal. La Instrucció 3/2012 s’aplica al personal funcionari de serveis generals i al personal docent i estatutari que ocupa llocs de feina de l’àmbit de serveis generals de l’Administració de la CAIB.

6.3.1. Convocatòria

D’acord amb l’actual règim jurídic, per atribuir una comissió de serveis d’atribució temporal de funcions, s’ha d’aprovar i publicar una convocatòria. Es tracta, doncs, d’un procediment que s’inicia sempre d’ofici.

Com ja s’ha dit, la convocatòria es pot dur a terme:

a) Per iniciativa de la conselleria competent en matèria de funció pública.

b) A petició de la persona titular d’una conselleria de l’Administració de la CAIB o de l’òrgan equivalent de l’ens del sector públic instrumental.

En el segon supòsit, s’ha de trametre a la direcció general competent en matèria de funció pública un informe justificatiu emès per la persona titular de la secretaria general de la conselleria que insta a la convocatòria, que ha de deixar constància de:

a) Quin dels dos supòsits que preveuen les lletres a i b de l’article 88.1. de la Llei 3/2007 concorre.

b) Les causes excepcionals que justifiquen la proposta de convocatòria.

c) El perjudici en la prestació de serveis que es pateix o que es pot produir per la necessitat de personal.

d) La unitat administrativa en què han de prestar serveis la persona o les persones adjudicatàries de la comissió d’atribució temporal de funcions.

e) El cos, l’escala o l’especialitat a què ha de pertànyer el personal funcionari que es necessita.

f) Els requeriments més adequats per desenvolupar les funcions i els requisits que, si escau, s’han d’exigir a les persones aspirants.

g) La duració prevista de la comissió, que, d’acord amb l’article 88.1 bis de la Llei 3/2007, no pot ser superior a tres mesos, sens perjudici de les pròrrogues que s’hi preveuen.

h) Si es proposa la convocatòria restringida al personal funcionari de carrera de la mateixa conselleria i dels ens del sector públic instrumental que tengui adscrits, o bé si és oberta a tot el personal funcionari de l’Administració de la CAIB.

i) Si es proposa una atribució temporal de funcions plena o parcial. Es tracta d’una atribució de funcions plena quan la persona que esdevé adjudicatària no pot compatibilitzar les noves funcions assignades amb les que ja desenvolupa. Es tracta d’una atribució temporal parcial en el cas que es puguin compatibilitzar les funcions del lloc d’origen amb les noves funcions assignades.

j) Si, a més de les preferències en l’adjudicació que estableix la Instrucció 2/2013, justificadament, se n’han d’establir unes altres a la convocatòria. Per exemple, si és necessari disposar d’experiència en un determinat sector d’activitat administrativa o de coneixements en l’ús d’una determinada aplicació corporativa.

La Instrucció 2/2013 determina que emetre la resolució que estableix la convocatòria correspon al titular de la conselleria amb competències en matèria de funció pública. No obstant això, d’acord amb la Resolució de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat de 24 de febrer de 2021, per la qual es deleguen competències en matèria de gestió de personal, la competència per convocar i resoldre les comissions de serveis d’atribució temporal de funcions es troba delegada en la directora general de Funció Pública.

La resolució de convocatòria de la comissió de serveis s’ha de publicar en el tauler d’anuncis de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, en el tauler d’anuncis de la conselleria en què s’ha de dur a terme la comissió, en els dels ens instrumentals del sector públic que hi estiguin adscrits i a intranet, amb l’especificació dels recursos que es poden interposar.

La convocatòria es pot deixar sense efectes, amb la resolució motivada emesa per la directora general de Funció Pública. Com a regla general, aquesta resolució s’ha d’emetre abans que acabi el termini per presentar sol·licituds, tret de casos de força major i de supòsits justificats en què la resolució no es pugui emetre dins d’aquest termini. En aquestes casos, a la resolució que deixa sense efectes una convocatòria, se li ha de donar la mateixa publicitat que a la resolució inicial.

L’enllaç de la intranet on es poden consultar les convocatòries, i totes les resolucions que aquesta genera, és el següent: https://intranet.caib.es/Intranet/fitxa.do?codi=1512171.

6.3.2. Fase voluntària

A les convocatòries es pot presentar tot el personal funcionari de carrera que es trobi en la situació administrativa de servei actiu i que compleixi els requisits i requeriments establerts en la convocatòria corresponent. En conseqüència, en aquesta primera fase no es pot presentar el personal funcionari interí.

Les persones interessades disposen de cinc dies hàbils, des de l’endemà de la publicació de la convocatòria de què es tracti, per presentar la sol·licitud de participació i la documentació que estimin convenient.

En aquest tipus de comissió de serveis no s’estableix un barem de mèrits, sinó que l’Administració ha d’atendre bàsicament a les necessitats del servei de les unitats a les quals pertanyen les persones que es presenten voluntàriament a la convocatòria.

Si es reben sol·licituds de persones aspirants que compleixen els requisits i requeriments de la convocatòria, la Direcció General de Funció Pública ho ha de comunicar a les respectives secretaries generals afectades o als òrgans equivalents de l’ens del sector públic instrumental perquè puguin trametre, en un termini màxim de dos dies hàbils, un informe sobre les càrregues de feina i la disponibilitat de personal per poder determinar la possibilitat de prescindir-ne temporalment. L’emissió d’aquest informe és potestatiu, tal com assenyala l’article 88.6. de la Llei 3/2007. No obstant això, és convenient que sigui emès amb l’objectiu de valorar correctament les necessitats i les disponibilitats del personal dels diferents òrgans de l’Administració de la CAIB. En cas que sigui emès, a més de la via ordinària, la Instrucció 2/2013 estableix que aquest informe s’ha de fer arribar per correu electrònic a la persona titular de la direcció general competent en matèria de funció pública.

La persona titular de la conselleria competent en matèria de funció pública, amb la valoració prèvia de les càrregues de feina i les disponibilitats de personal de les diferents unitats a què estan adscrits els llocs que ocupen les persones aspirants, ha de dictar la resolució corresponent. En igualtat de condicions té preferència en l’adjudicació el personal que sigui de la mateixa conselleria o d’algun dels ens de dret públic que hi estiguin adscrits. Així mateix, en igualtat de condicions té preferència el personal funcionari que no ocupa un lloc de feina en comissió de serveis de caràcter voluntari o en règim d’adscripció provisional. A dia d’avui, la competència per emetre aquesta resolució es troba delegada en la directora general de Funció Pública.

6.3.3. Fase forçosa

La convocatòria ha de ser declarada deserta en els casos següents:

a) En el cas que no es puguin adjudicar les comissions a les persones aspirants ateses les càrregues de feina degudament acreditades.

b) En el supòsit que no es presenti cap persona a la convocatòria.

c) Quan cap dels aspirants que es presenti compleixi els requeriments establerts.

d) Per qualsevol altre motiu degudament justificat.

En el cas que la convocatòria es declari deserta, s’ha de passar a la fase d’adjudicació forçosa. En aquesta fase, la persona titular de la Secretaria General de la conselleria convocant ha d’emetre un informe proposta d’adjudicació forçosa. El secretari general ha de tenir en compte que la comissió s’ha d’adjudicar preferentment a personal funcionari interí adscrit a la conselleria que ha instat la convocatòria o d’algun dels ens del sector públic instrumental que tengui adscrits. Quan no hi hagi ningú entre el personal funcionari interí que compleixi els requisits i requeriments de la convocatòria o, en el cas que no pugui ser adjudicada la comissió ateses les càrregues de feina i les necessitats funcionals, s’ha de proposar l’atribució de la comissió a personal funcionari de carrera.

En ambdós casos, s’han de tenir en compte les preferències següents:

a) És preferible, en primer lloc, el personal de la mateixa conselleria o d’algun dels ens de dret públic que hi estiguin adscrits que presti serveis en la mateixa localitat i que tengui menys càrregues familiars.

b) Si no hi ha cap persona adequada, s’ha d’optar pel personal que presti serveis en la localitat més propera o que disposi de més facilitats de desplaçament i que, així mateix, tengui menys càrregues familiars.

c) En cas d’empat, s’ha d’optar pel que tengui menys antiguitat.

d) Si encara així persisteix l’empat, s’ha d’optar per la persona que hagi estat menys temps acomplint comissions de serveis d’atribució temporal de funcions.

Per determinar qui té més càrregues familiars s’ha de tenir en compte el barem següent:

a) Per tenir fills amb discapacitat: 5 punts per cada un.

b) Per tenir fills menors d’edat sense discapacitat, d’acord amb l’escala següent:

    •  Igual o menors d’1 any: 4 punts per cada un.
    •  Des d’1 any fins a 3 anys: 3,5 punts per cada un.
    •  Des de 3 anys fins a 6 anys: 3 punts per cada un.
    •  Des de 6 anys fins a 12 anys: 2,5 punts per cada un.
    •  Des de 12 anys fins a 16 anys: 2 punts per cada un.
    •  Des de 16 anys fins a 18 anys; 1,5 punts per cada un.

c) Per tenir el cònjuge o parella estable inscrita en el Registre de Parelles Estables de les Illes Balears amb discapacitat o que no es pugui valer per si mateix: 5 punts.

d) Per tenir un altre familiar a càrrec directe fins al segon grau de consanguinitat o afinitat amb discapacitat o que no es pugi valer per si mateix, sempre que no dugui a terme cap activitat retribuïda: 4 punts per cada un.

e) Per ser família monoparental: 2 punts.

f) Per tenir un familiar a càrrec directe fins al segon grau de consanguinitat o afinitat que convisqui amb el funcionari: 1 punt per cada familiar.

g) Per tenir el cònjuge o parella estable inscrita en el Registre de Parelles Estables de les Illes Balears amb el qual es convisqui i no dugui a terme cap activitat retribuïda: 0,5 punts.

D’acord amb tot el que s’ha exposat, quan la Direcció General de Funció Pública declara deserta una comissió de serveis d’atribució temporal de funcions, ho comunica a la conselleria promotora de la convocatòria i sol·licita que emeti un informe en el qual proposi l’adjudicació de la comissió a personal propi de la conselleria, tenint en compte les preferències a què s’han fet esment.

Abans d’emetre la resolució d’adjudicació forçosa s’ha d’obrir el tràmit d’audiència, durant un termini de cinc dies hàbils, perquè la persona o les persones afectades tenguin accés a l’informe que hagi emès la secretaria general de la conselleria corresponent i puguin presentar les al·legacions que estimin oportunes.

Una vegada que acaba el tràmit d’audiència, la persona titular de la Direcció General de Funció Pública ha d’emetre la resolució corresponent. Les resolucions de les adjudicacions de les comissions d’atribució temporal, tant les voluntàries com les de caràcter forçós, han de ser notificades a les persones interessades, a les conselleries o ens del sector públic afectats i al Registre de Personal.

Per acabar aquest epígraf, pertoca assenyalar que la Instrucció 2/2013 preveu que en el cas que es proposi la convocatòria d’un nombre considerable de comissions, en la fase d’adjudicació forçosa s’ha procurar un repartiment equitatiu entre les diferents conselleries. Això sí, aquest repartiment proporcional només s’ha de fer quan la conselleria o ens que proposa la convocatòria no disposi de prou personal al qual es pugui atribuir les comissions de serveis convocades.

6.3.4. Durada, efectes i finalització

Durada

Les comissions de serveis d’atribució temporal de funcions tenen una durada màxima de tres mesos, ampliable fins a sis mesos més.

Excepcionalment, quan les necessitats del servei ho requereixen i amb una proposta motivada de la secretaria general en què presti el servei, el titular de la direcció general competent en matèria de funció pública pot prorrogar el termini de sis mesos fins a un màxim total de dos anys.

Efectes

Una vegada signada i notificada una resolució d’adjudicació d’una comissió de serveis d’atribució temporal de funcions, té caràcter obligatori per a la persona afectada, la qual durant aquest temps no pot renunciar-hi ni acceptar cap comissió de serveis de caràcter voluntari ni cap nomenament provisional en un grup o un subgrup superior.

La comissió de serveis d’atribució temporal de funcions no altera l’ocupació del lloc de feina de procedència, i el personal funcionari continua percebent la totalitat de les retribucions amb càrrec als crèdits corresponents al seu lloc de feina d’origen, sens perjudici de les compensacions que corresponguin. Aquestes compensacions, quan tenguin caràcter econòmic, poden ser rescabalades per la conselleria d’origen de la secció pressupostària en què efectivament presti els serveis, mitjançant la modificació de crèdit corresponent.

D’altra banda, l’apartat segon de l’article 88 bis de la Llei 3/2007 estableix que el temps que el personal funcionari acompleixi una comissió de serveis d’atribució temporal de funcions s’ha de valorar en les convocatòries de provisió temporal o definitiva de llocs de feina, com a mèrit general de consideració necessària en la forma que s’estableixi reglamentàriament. Pel que fa a les convocatòries de provisió definitiva, s’ha produït el desenvolupament reglamentari necessari per poder valorar com a mèrit el temps que una persona ha acomplert una comissió de serveis d’atribució temporal de funcions, en concret la disposició final primera del Decret llei 2/2013 disposa:

«Disposició final primera

1. S’afegeix una nova lletra a l’article 13 del Decret 33/1994, de 28 de març, pel qual s’aprova el Reglament de provisió de llocs de feina i promoció professional de les Illes Balears, que queda amb la redacció següent: [...]
f) La prestació de serveis mitjançant una comissió de serveis forçosa, una comissió de serveis en atribució temporal de funcions o per la prestació de serveis a la Unitat de Suport Conjuntural de la direcció general competent en matèria de funció pública.»

Pel que fa a la valoració com a mèrit en les convocatòries per proveir llocs de feina de manera temporal (comissió de serveis de caràcter voluntari), no s’ha produït el desenvolupament reglamentari exigit per la llei i, en conseqüència, no és un mèrit que es pugui valorar a dia d’avui.

Un altre dels efectes de l’acompliment de funcions mitjançant aquest tipus de comissió de serveis és que, als efectes de les convocatòries de provisió temporal o definitiva, s’han de considerar les funcions realment desenvolupades durant el temps de la durada de la comissió de serveis d’atribució temporal de funcions plena, i no les del lloc d’origen que s’ocupa. Aquesta previsió que conté l’apartat 5 de l’article 88 bis de la Llei 3/2007 té una relació directa amb els requisits específics d’ocupació establerts per la relació de llocs de feina. Aquest instrument d’ordenació pot establir, com a requisit específic d’ocupació de determinats llocs el fet de disposar d’una determinada experiència, com ara dos anys d’experiència en gestió de personal. Aquesta experiència se sol acreditar amb l’ocupació de llocs de feina que tenen funcions relacionades amb l’experiència que s’exigeix, però també es pot adquirir amb l’acompliment d’una comissió de serveis d’atribució temporal de funcions.

En cas que la comissió de serveis d’atribució temporal de funcions sigui parcial, s’han de considerar aquestes, a més de les desenvolupades en el seu lloc de feina, als efectes de les convocatòries de provisió temporal o definitiva.

L’acompliment d’aquests tipus de comissions també s’ha d’incloure com a mèrit per a constituir borses de personal funcionari interí de caràcter extraordinari.

Per acabar s’ha d’assenyalar que, en cap cas, es poden encomanar a la persona amb una atribució temporal de funcions unes altres de diferents de les que varen motivar l’adjudicació.

Finalització

La comissió de serveis d’atribució temporal de funcions finalitza per les causes següents:

a) Per transcurs del temps pel qual es va adjudicar.

b) De manera discrecional, per revocació de la persona titular de la conselleria competent en matèria de funció pública, amb la proposta prèvia, si escau, de finalització de la secretaria general o de l’òrgan competent de l’ens instrumental corresponent en què presta serveis la persona afectada. En cas que la comissió sigui revocada a proposta de la persona titular de la secretaria general o de l’òrgan competent de l’ens instrumental, aquesta ha de trametre un informe que justifiqui la proposta.

c) Per renúncia voluntària del titular de l’atribució temporal de funcions que sigui acceptada per l’Administració, quant a les de caràcter voluntari, només quan hagin transcorregut els sis primers mesos de durada.

d) Quan la persona que està en atribució temporal de funcions obté un lloc de feina amb caràcter definitiu.

e) Quan desapareix la causa que va motivar la urgència en la provisió, de manera motivada.

f) Quan la persona que acompleix una atribució temporal de funcions es declarada en una situació administrativa diferent de la de servei actiu que implica la reserva del lloc de feina.