Omet navegació

8.2 Procediment

L’objecte del protocol aprovat per l’Administració de la CAIB és establir un procediment d’actuació, perquè les empleades públiques víctimes de violència de gènere puguin exercir el seu dret de ser traslladades a un altre lloc de feina, amb les condicions que estableix la normativa vigent.

El Departament de Coordinació i Modernització adscrit a la Direcció General de Funció Pública com a responsable de les polítiques i els plans d’igualtat dels empleats públics de serveis generals, és l’encarregat de la tramitació i la resolució de la sol·licitud i de fer-ne el seguiment i l’avaluació.

Els caps de les unitats de personal són les persones responsables de comunicar el contingut d’aquest protocol a les empleades públiques víctimes de violència de gènere.

El protocol s’estructura en subprocediments atenent l’Administració de procedència de la persona sol·licitant i l’Administració a la qual sol·licita el trasllat. Així, podem diferenciar entre:

a) El trasllat d’una empleada pública víctima de violència de gènere dins l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

b) El trasllat d’una empleada pública víctima de violència de gènere de l’Administració de la comunitat autònoma a altres administracions.

c) El trasllat a l’Administració de la CAIB d’una empleada pública víctima de violència de gènere procedent d’altres administracions.

8.2.1. El trasllat d’una empleada pública dins l’Administració de la CAIB

Es tracta d’un procediment que sempre s’inicia a instància de part. El protocol determina que el model de sol·licitud ha de ser accessible a través d’intranet i de les unitats de personal de totes les conselleries i organismes autònoms. A l'apartat d'avisos i novetats de la intranet, i també a la pàgina web del Pla d'Igualtat del personal de serveis generals de l'Administració de la CAIB ( http://www.caib.es/sites/igualtat/ca/inici/?campa=yes ), és pot accedir a aquest model de sol·licitud i a altra informació destacada en matèria d'igualtat.

En aquesta sol·licitud la persona interessada pot indicar que únicament desitja traslladar-se dins la mateixa Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears a la qual pertany o bé que preferentment tria aquesta opció.

Una vegada rebuda la sol·licitud, el Departament de Coordinació i Modernització ha de revisar la sol·licitud i comprovar que conté la informació i documentació següents:

  • Indicació de la localitat a la qual sol·licita el trasllat.
  • La sentència de qualsevol ordre jurisdiccional, tot i que no sigui ferma, que declari que l’empleada ha patit alguna de les formes d’aquesta violència, l’ordre de protecció vigent i l’informe de la Inspecció de Treball i Seguretat Social.

Si manquen alguns dels mitjans de prova a què s’han fet esment en el paràgraf anterior, són mitjans específics d’identificació de les situacions de violència masclista els següents, sempre que expressin l’existència d’indicis que una dona n’ha patit o està en risc versemblant de patir-ne: qualsevol mesura judicial cautelar de protecció, seguretat o d’assegurament vigent; l’atestat elaborat per les forces i els cossos de seguretat que han presenciat directament alguna manifestació de violència masclista; l’informe del ministeri fiscal; l’informe mèdic, infermer o psicològic d’un professional col·legiat, en el qual consti que la dona ha estat atesa en algun centre sanitari per causa de violència masclista; l’informe dels serveis públics amb capacitat per identificar les situacions de violència masclista (es reconeix aquesta capacitat als serveis socials comunitaris i a les unitats especialitzades de les forces i els cossos de seguretat); l’informe de l’Institut Balear de la Dona i dels departaments competents en aquesta matèria dels consells insulars, o qualsevol altre mitjà establert en alguna disposició legal.

El Departament de Coordinació i Modernització, una vegada revisada i completada la sol·licitud, ha de fer les gestions pertinents per saber si hi ha un lloc de feina disponible que s’ajusti a la sol·licitant.

En el cas que hi hagi un lloc de feina adequat, el servei de gestió de personal funcionari o el de personal laboral han de fer els tràmits necessaris per assignar-li el lloc de feina, d’acord amb la normativa que sigui d’aplicació en cada cas.

En el cas que no n’hi hagi cap, s’ha de posar en contacte amb la interessada per oferir-li altres possibilitats dins el territori de les Illes Balears.

8.2.2. El trasllat d’una empleada pública de l’Administració de la comunitat autònoma a altres administracions

Aquest procediment també s’inicia amb la sol·licitud de trasllat o canvi de destí de l’empleada pública afectada per violència de gènere.

Una vegada rebuda la sol·licitud, el Departament de Coordinació i Modernització l’ha de revisar i ha de comprovar que conté la informació i documentació següents:

  • Indicació de la comunitat autònoma, província, illa, municipi o localitat a les quals sol·licita el trasllat, per ordre de preferència.
  • Aportació de la documentació acreditativa de la situació de violència de gènere.

El punt quart de l’Acord de 22 d’octubre de 2018 estableix els medis que acrediten la situació de violència de gènere en els termes següents:

Cuarto. Acreditación de la situación de violencia de género.

La acreditación de la situación de violencia de género, a efectos de lo dispuesto en este Acuerdo, se realizará por alguno de los siguientes medios:

a) Sentencia condenatoria por un delito de violencia de género.

b) Orden de protección o cualquier otra resolución judicial que acuerde una medida cautelar a favor de la víctima.

c) Informe del Ministerio Fiscal que indique la existencia de indicios de que la demandante es víctima de violencia de género.

d) Informe de los servicios sociales, de los servicios especializados o de los servicios de acogida destinados a víctimas de violencia de género de la Administración Pública competente; o por cualquier título, siempre que ello esté previsto en las disposiciones normativas de carácter sectorial que regulen el acceso a cada uno de los derechos y recursos.

El Departament de Coordinació i Modernització, una vegada que ha comprovat tota la documentació, ha de fer les gestions pertinents, d’acord amb els convenis signats amb altres administracions, per poder fer efectiu el trasllat.

Depenent del sistema de provisió de llocs de feina que empri l’Administració on es produeix el trasllat, la funcionària continuarà en la situació administrativa de servei actiu, o bé ha de ser declarada en la situació administrativa que pertoqui.

8.2.3. El trasllat a l’Administració de la CAIB d’una empleada pública d’una altra administració

Els documents que acrediten la situació de violència de gènere són els mateixos que per al trasllat dins l’Administració de la CAIB d’una empleada d’aquesta Administració.

Quan es rep una sol·licitud procedent d’una altra administració, el Departament de Coordinació i Modernització ha de fer les gestions pertinents i demanar informació als departament o unitats que sigui necessaris per saber la disponibilitat de llocs de feina adients per a la persona sol·licitant.

Si hi ha disponibilitat per acollir-la, el Departament de Coordinació i Modernització ha d’instar perquè es facin els tràmits i les gestions necessàries per aconseguir l’assignació del lloc de feina, amb l’aplicació de la normativa vigent.

Una vegada assignat, ho ha de comunicar a l’Administració de procedència perquè, a la vegada, faci les gestions que corresponguin.

8.2.4. Resolució del procediment

S’ha de tenir en compte que cada Administració pública ha d’assignar els llocs de feina aplicant les normes i les regles que tingui establertes sobre mobilitat, segons l’àmbit de què es tracti i efectuant els processos de classificació professional i d’homologació funcional o de categoria professional que siguin necessaris. Així mateix, ha d’aplicar els criteris que tingui establerts per als casos de mobilitat per raó de violència de gènere, d’acord amb la normativa específica aprovada per a aquests supòsits.

Pel que fa als trasllats que hagin de ser efectius dins l’Administració de la CAIB, l’òrgan que ha de resoldre el procediment és el director general competent en matèria de funció pública, d’acord amb la Resolució de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat de 24 de febrer de 2021, per la qual es deleguen competències en matèria de gestió de personal, publicada al BOIB núm. 31, de 4 de març.

En el supòsit que s’estimi la petició de trasllat, i en el cas que la dona tengui la condició de personal funcionari, l’Administració de la CAIB ha d’adjudicar un lloc de feina que compleixi els requisits següents:

a) Ha de tractar-se d’un lloc de feina adscrit al cos, escala o especialitat de la funcionària afectada.

b) El lloc de feina ha d’estar vacant i dotat pressupostàriament.

c) El lloc de feina ha de ser de característiques similars o anàlogues a les del lloc d’origen.

L’ocupació del lloc de feina que s’adjudica té el caràcter de definitiu quan el lloc des del qual es produeix el trasllat s’ocupa mitjançant un procediment ordinari. L’ocupació del lloc de feina ha de ser mitjançant un sistema de provisió provisional quan el lloc de feina d’origen s’ocupi amb aquest caràcter.

El actes administratius que es produeixen dins aquest tipus de procediment, ja siguin definitius o de tràmit, han de tenir en compte la necessitat de protecció de la identitat de les empleades públiques.

Les anotacions d’aquests actes en el Registre de Personal s’ha de fer de manera que no transcendeixi que s’ha adjudicat un lloc de feina mitjançat un trasllat per causa de violència de gènere. Així mateix, el registre ha d’incorporar les mesures necessàries per restringir l’accés a la informació i a la documentació relativa a aquest tipus de procediments. El Registre de Personal, que es troba adscrit a la direcció general competent en matèria de funció pública, té atribuïdes normativament les competències d’inscripció del personal al servei de l’Administració autonòmica i d’anotació de tots els actes que afecten la vida administrativa d’aquest personal.

Les empleades públiques que s’han de traslladar a causa de ser víctimes de violència de gènere tenen dret a les indemnitzacions que tenguin establertes per als trasllats forçosos de les administracions de procedència.