Omet navegació

7.3 El trasllat per motius de salut propi

Inici

Aquest procediment, el tramita el Servei de Prevenció de Riscs Laborals, que es troba adscrit a la Direcció General de Funció Pública.

La Direcció General de Funció Pública, atesa la proposta d’inici de la comissió tramesa, determina el cessament en el lloc de feina des del qual aquesta s'obté just el dia abans.

Com ja s’ha dit, el procediment s’inicia a petició de la persona interessada, però aquest inici pot ser motivat per diverses causes:

a) Directament per una sol·licitud de trasllat per motius de salut duta a terme pel funcionari, sense actuació prèvia de l’Administració.

b) Per una actuació prèvia per part del Servei de Prevenció de Riscs Laborals de la CAIB, una vegada finalitzada la qual, se suggereix al funcionari la conveniència de presentar una sol·licitud de trasllat per motius de salut. En aquest punt convé recordar que l’àrea mèdica del Servei de Prevenció de Riscs Laborals pot detectar personal funcionari especialment sensible a determinats riscos quan duu a terme les seves funcions de vigilància de la salut, consultes mèdiques o durant el transcurs de les activitats desenvolupades per l’equip tècnic de prevenció.

Pel que fa a les persones treballadores especialment sensibles a determinats riscos, cal dir que l’article 25 de la Llei 31/1995 disposa:

«Article 25. Protecció de treballadors especialment sensibles a determinats riscos

1. L’empresari ha de garantir de manera específica la protecció dels treballadors que, per les seves característiques personals o el seu estat biològic conegut, inclosos aquells que tinguin reconeguda la situació de discapacitat física, psíquica o sensorial, siguin especialment sensibles als riscos derivats del treball. Amb aquesta finalitat, ha de tenir en compte aquests aspectes en les avaluacions dels riscos i, segons aquestes, ha d’adoptar les mesures de prevenció i protecció necessàries.

Els treballadors no han d’ocupar aquells llocs de feina en què, a causa de les seves característiques personals o el seu estat biològic o per la seva discapacitat física, psíquica o sensorial degudament reconeguda, puguin tant ells com els altres treballadors i altres persones relacionades amb l’empresa exposar-se a situacions de perill o, en general, quan es trobin manifestament en estats o situacions transitòries que no responguin a les exigències psicofísiques dels llocs de feina respectius.»

Instrucció del procediment

L’article 84 de la Llei 3/2007 estableix que el trasllat per motius de salut requereix l’informe previ del servei mèdic corresponent. Quan es tracta d’un trasllat per motius de salut o rehabilitació propis, el servei mèdic al qual correspon emetre aquest informe és el Servei de Prevenció de Riscs Laborals de la Direcció General de Funció Pública, en concret a l’àrea mèdica del treball.

L’àrea mèdica del treball ha d’avaluar el problema de salut de la persona afectada. A aquest efecte, pot sol·licitar que la persona afectada aporti els informes mèdics de què disposa i també pot sol·licitar els informes suplementaris que consideri adients per emetre el dictamen mèdic. Una vegada duta a terme aquesta avaluació, l’àrea mèdica del treball del Servei de Prevenció de Riscs Laborals —en col·laboració amb l’àrea tècnica— emet un informe mèdic laboral sobre els possibles orígens del problema de salut (estat biològic, discapacitat física o psíquica sensorial reconeguda, al·lèrgies...) per determinar, en conseqüència, si hi ha evidències de sensibilitat especial en relació amb les tasques o les condicions de treball.

En el supòsit que l’informe mèdic laboral determini que hi ha evidències de sensibilitat especial, aquest mateix document ha de proposar l’adaptació del lloc de feina, si això és possible, o bé el trasllat per motius de salut.

L’equip tècnic del Servei de Prevenció de Riscs Laborals ha d’analitzar les condicions de treball amb la finalitat de proposar les possibles adaptacions físiques o funcionals del lloc; fins i tot poden proposar la restricció de dur a terme determinades funcions que tengui assignades. El Servei de Prevenció tramet la proposta a la Secretaria General de la conselleria a la qual es troba adscrita la persona afectada, que ha de considerar la possibilitat de dur a terme l’adaptació proposada tenint en compte les disfuncions o repercussions que pugui ocasionar en la prestació dels serveis.

En el supòsit que no sigui possible dur a terme l’adaptació del lloc de feina o les restriccions de funcions proposades, s’ha de recomanar a la persona interessada que insti el canvi de lloc de feina per motius de salut.

Si la persona afectada insta al trasllat, el Servei de Prevenció es posa en contacte amb el Servei de Registre de Personal de la Direcció General de Funció Pública, que informa del lloc o dels llocs disponibles. En el supòsit que hi hagi més d’un lloc que es pugui adjudicar a la persona interessada, pertoca a l’Administració determinar el lloc en què finalment s’ha de produir el trasllat, atenent les necessitats organitzatives i de prestació de serveis. En el supòsit, que hi hagi més d’un lloc vacant de necessària provisió, l’Administració pot oferir-los a la persona afectada perquè sigui ella la que esculli el que prefereixi.

Convé assenyalar que, tal com exigeix l’article 84 de la Llei 3/2007, el lloc de feina finalment seleccionat:

a) Ha de trobar-se adscrit al cos, a l’escala o a l’especialitat a la qual pertanyi la persona afectada.

b) Ha de tenir un nivell i un complement específic igual o inferior al del lloc de procedència. Per tant, és possible concedir un trasllat per motius de salut o rehabilitació a un lloc de feina de retribucions inferiors en relació amb el lloc de procedència, però en aquest cas, i atès que la normativa autonòmica fixa aquest sistema de provisió com un dret del personal funcionari, s’hauria de disposar de la conformitat de la persona interessada.

Així mateix, la persona afectada ha de complir tots els requisits d’ocupació establerts per la relació de llocs de feina. Respecte a aquesta darrera asseveració s'ha de fer esment a què, amb caràcter molt excepcional i en determinats casos taxats, l'Administració de la CAIB pot valorar la possibilitat d'autoritzar un trasllat per motius de salut a una persona que no compleixi amb tots els requisits d'ocupació. Això és així quan s'ha de prioritzar el dret a la protecció de la salut o la rehabilitació per damunt d'altres drets o interessos també tutelats per l'ordenament jurídic. Quan això succeeix, és a dir, en cas de col·lisió de drets, correspon fer un judici de ponderació per determinar quin dels drets o bens jurídics protegits ha de prevaldre sobre l'altre. En cas que es determini que ha de prevaldre el dret a la protecció de la salut o de rehabilitació s'ha de tenir en compte el següent:

a) L'adjudicació de lloc de feina no es pot dur terme mitjançant un sistema definitiu. Es podria dur a terme mitjançant l'adscripció provisional o mitjançant una comissió de serveis de caràcter voluntari (si es tractés d'un lloc base no caldria fer convocatòria).

b) El requisit d'ocupació incomplit no ha de tenir un caràcter essencial. A tall d'exemple, no són requisits d'ocupació essencials disposar d'una determinada experiència en un sector d'activitat administrativa o haver fet un curs de formació específic. En cap cas es podrien incomplir requisits essencials d'ocupació com el cos, l'escala i/o l'especialitat a la qual es troba adscrit el lloc de feina en qüestió o la titulació acadèmica exigida per acomplir-lo.

Finalització del procediment

El procediment finalitza amb la resolució que emet la persona titular de la direcció general competent en matèria de funció pública. Aquesta competència es troba delegada per part de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat d’acord amb la Resolució de 24 de febrer de 2021 (BOIB núm. 31, de 4 de març).

En el supòsit que l’informe emès pel Servei de Prevenció de Riscs Laborals determini que no hi ha evidències de sensibilitat especial, el procediment acaba amb la denegació del trasllat per motius de salut o rehabilitació. També finalitza desestimant el trasllat quan, detectades evidències de sensibilitat especial, és possible adaptar el lloc de feina.

Com assenyala l’article 84.3. de la Llei 3/2007, el trasllat té caràcter definitiu si la persona afectada ocupa el lloc de feina des del qual se sol·licita el trasllat com a titular. Si aquest és el cas, la resolució que concedeix el trasllat pot establir un termini mínim de permanència en el lloc de feina adjudicat, que, per analogia amb el que habitualment es determina quan s’adjudica un lloc de feina mitjançant un sistema de provisió ordinari, podria arribar als dos anys. En el cas que la persona afectada ocupi un lloc de feina mitjançant adscripció provisional, el nou lloc de feina adjudicat també serà ocupat mitjançant aquest sistema de provisió.