IDENTIFICACIÓ DELS INTERESSATS (STAKEHOLDERS)
A l'inici del projecte, l'equip de direcció del projecte du a terme la identificació de les persones o organitzacions que estan activament involucrats en el projecte o els interessos de les quals poden veure's afectats de manera positiva o negativa per l'execució o acabament del projecte.
Els interessats poden influir sobre el projecte i els seus lliurables. Per a l'èxit del projecte resulta fonamental identificar els interessats des de l'inici, per potenciar les influències positives i mitigar els potencials impactes negatius. L'evolució típica de la influència dels interessats al llarg de la vida del projecte és semblant a l'evolució dels riscs i inversa al cost dels canvis:
Els interessats tenen diferents nivells de responsabilitat i d'autoritat en el projecte, i com que la seva situació pot anar canviant al llarg de la vida del projecte, el registre d'interessats s'ha de mantenir actualitzat.
Exemple d'interessats:
- Clients, ciutadans, usuaris: són les persones o organitzacions que utilitzaran el producte o el servei que resulti del projecte. Poden ser interns o externs a l'organització.
- Patrocinador o sponsor: és una persona que impulsa i defensa el projecte, sol ser responsable d'aconseguir pressupost per al projecte. És qui formalment n'autoritza l'inici firmant l'acta de constitució del projecte i hi dona suport de manera activa fins al final.
- Director del dossier (portfolio): és el responsable de la gestió coordinada de projectes relacionats, per obtenir beneficis i més control.
- Oficina de Gestió de Projectes (PMO): departament dins l'organització que té responsabilitat sobre la direcció centralitzada i coordinada dels projectes de l'organització.
Durant el procés d'identificació dels interessats es documenta la informació rellevant relativa als seus interessos, la participació i l'impacte en l'èxit del projecte, i s'analitzen els seus nivells d'interès, les expectatives, la importància i la influència.