Omet navegació

2.4.2. Gestió de crisi

Molts dels elements que acabem de veure són aplicables també a la gestió de la crisi, doncs hem dit abans que aquesta no és sinó una de les modalitats a través de les quals s’efectua el canvi organitzatiu, per bé que aquí existeixen una sèrie de particularitats que també identificarem.

D’entrada, a la crisi no s’entra de forma voluntària, la qual cosa determina que tot i haver la consciència que el canvi es produirà, d’allò que es tracta és de sortir a un escenari el més favorable possible.

La crisi, evitable o no, és la ruptura de la quotidianitat i la regularitat, d’allò que s’espera i per tant requereix de l’adopció de mesures immediates i efectives per tal de minimitzar els danys que pugui portar. Per tal d’aconseguir-ho, el directiu:

  • Fomenta la prevenció, com a element clau per superar amb èxit una crisi. Impulsa plans de prevenció després d’haver analitzat la situació present de l’organització i calcula els riscos possibles i probables en funció d’escenaris futurs. Pren consciència dels riscos.
  • Crea equips amb persones, responsables i coneixedores dels aspectes clau que cal tenir en compte davant una situació de crisi, perquè considera que aquestes s’enfronten treballant en equip. La seva responsabilitat és coordinar-los cap a una acció eficaç.
  • Recava informació clau. Es basa en fets i dades contrastades per tal de prendre decisions.
  • Pren decisions ràpides i efectives que permetin evitar i mitigar danys.
  • Aporta una disponibilitat total des del principi al final de la crisi. No hi ha horaris ni situacions personals.
  • Assumeix el seu rol a la comunicació interna i externa. És la cara de l’organització i li correspon dissenyar el missatge i transmetre’l de forma decidida, serena, transparent i veraç, que generi confiança.
  • Un cop arriba la fase de control, agraeix la cooperació i col·laboració de les persones que han treballat en la superació de la crisi.
  • Analitza la imatge de l’organització i els efectes sobre les relacions d’aquesta amb el públic i altres grups d’interès i procura restituir-les o millorar-les.
  • Avalua els danys, causes i les accions desenvolupades i efectua un aprenentatge preventiu per a futures situacions, revisant protocols i el pla de prevenció.
  • Ret comptes dels resultats amb transparència i assumeix les responsabilitats que el pertoquen.