Omet navegació

3. Intel·ligència emocional intrapersonal

En el món laboral actual, el directiu no només ha de complir amb un perfil competencial fonamentat en la seva capacitat de lideratge, relacional, d’organització, o visió estratègica. No hi ha prou amb tenir l’habilitat de gestionar l’entorn (circumstàncies externes) si no som capaços de gestionar-nos a nosaltres mateixos.

Segons Peter Drucker (Automanagement. Harvard Bussines Review. 2003), «L’Economia del Coneixement, a la qual vivim, pertany als qui coneixen els seus punts forts, els seus valors i les seves formes d’obtenir un millor rendiment (...) Aquells qui han tingut més èxit a la Història de la Humanitat (Napoleó, Da Vinci, Mozart,...) han destacat per tenir una gran capacitat de gestionar-se a si mateixos».

La intel·ligència intrapersonal és aquella que es refereix a l’autocomprensió, a l’accés a la pròpia vida emocional, a la pròpia gama de sentiments, a la capacitat d’efectuar discriminacions d’aquestes emocions i finalment ordenar-les i recórrer a elles com a mitjà per interpretar i orientar la pròpia conducta.

La intel·ligència intrapersonal és un dels components de les intel·ligències múltiples del professor Howard Gardner. Està associada a la pròpia vida emocional o sentimental i, per tant, la podem resumir com la facultat que té l’individu per conèixer-se a si mateix, per oposició a la intel·ligència emocional interpersonal (tractada al bloc B) que és la facultat referida al coneixement i maneig de les emocions d’altres i de les relacions entre persones.

En identificar les seves emocions, l’individu pot interpretar-les i guiar la seva conducta. Mitjançant la meditació, o la reflexió es pot augmentar l’autoconeixement i desenvolupar aquesta forma d’intel·ligència. En els darrers temps prodiguen a occident exercicis i teràpies que tenen el seu origen i desenvolupament en pràctiques mil·lenàries orientals, com ara el que s’ha vingut a batejar com mindfullness (meditació contínua) o awareness (consciència oberta).

Es considera majoritàriament que la intel·ligència intrapersonal ajuda a cada individu a advertir cóm és en realitat i que desitja realment. D’aquesta forma, veient amb claredat els seus veritables desitjos i aspiracions, pot orientar la seva conducta envers els seus objectius.

El nostre model de competències defineix aquesta competència com la capacitat de percebre, entendre i gestionar les pròpies emocions, analitzant el perquè dels propis pensaments i actituds i sent capaços de corregir comportaments i accions en funció de les pròpies necessitats.

Com podríem caracteritzar la competència d’intel·ligència emocional intrapersonal referida a un context de direcció en el sector públic?

  • D’entrada el directiu amb intel·ligència emocional intrapersonal es percep a si mateix com una persona capacitada per afrontar les diferents situacions que se li poden plantejar i que haurà de  manegar. És un professional amb confiança en si mateix perquè coneix tant les seves virtuts com els seus límits o carències (autocomprensió) i per tant adapta els seus objectius i tria els recursos en funció d’aquest coneixement.
  • Com és plenament conscient i positiu, mai no es posa objectius que no pugui complir. Però no per això és poc ambiciós. La persona amb intel·ligència emocional intrapersonal es caracteritza per tenir una elevada autoestima.
  • No actua perquè sí, sinó que acompanya la responsabilitat i els seus actes d’un propòsit i sentit que comparteix, que és coherent amb el seu esquema de principis i valors. És plenament coneixedor de com és i del que vol i actua en conseqüència. El resultat és que es troba satisfet del que fa i de com ho fa (benestar emocional).
  • Quan afronta les situacions més complicades actua sense por, amb seguretat, temple i plena consciència de la situació que té al davant i sobretot de quin és el camí que ha de seguir (objectiu, procediment, recursos, moment).
  • Domina les seves reaccions especialment davant dels seus col·laboradors, comandaments i per descomptat dels usuaris o ciutadans, adequant les seves emocions a les necessitats de moment i escenari. No es tracta que el directiu es reprimeixi emocionalment, sinó que és plenament coneixedor del rang de les seves emocions i tria i focalitza el moment, forma i lloc en que ha d’expressar els seus sentiments.
  • Està perfectament capacitat per controlar l’estrès, la por i qualsevol pensament negatiu que el pugui distreure del seu objectiu principal.
  • Concep l’experiència com a aprenentatge, és obert a conèixer i enriquir-se perquè a la seva professió, com a la vida en general, està en permanent procés de creixement.
  • El directiu no només ha de tenir intel·ligència emocional intrapersonal, sinó que l’ha de treballar, practicar-la: medita de forma més o menys estructurada, fa introspecció de forma freqüent, reflexiona i extreu conclusions de la condició humana i de les complexitats que ha d’afrontar en el dia a dia i recorre a tècniques efectives aplicades a situacions comuns: seguir un diari o anotar situacions, frases o idees aprofitables, fer llistes de qualitats i defectes, descriure el seu propi perfil per intentar trobar feina o postular-se per a un projecte, relacionar i prioritzar tasques.