Omet navegació

3. Habilitats digitals (TIC)

Podem dir, sense por a equivocar-nos, que avui en dia les TIC (tecnologies per a la innovació i el coneixements) s’han fet imprescindibles a les modernes organitzacions, també a les del sector públic.

I això per múltiples raons: són eines per millorar i optimitzar processos, que agilitzen operacions i permeten capturar dades d’una forma ràpida i segura i processar-les, que permeten convertir informació en anàlisi i per tant faciliten la presa de decisions, que ens permeten interactuar de formes noves amb la ciutadania i els usuaris de serveis públics, que ens ajuden a innovar fins i tot a nivell organitzatiu, afavorint noves formes de treball com el teletreball, la formació a distància (e-formació), el treball col·laboratiu, etc.

El propi accés a Internet constitueix avui en dia un canal d’adquisició d’informació i coneixement que cap organització, per petita que sigui, es pot permetre el luxe de no aprofitar.

El procés de modernització de l’Administració pública passa per evolucionar des d’una perspectiva centrada en els processos i sistemes interns de cada organisme cap a un nou model centrat en els ciutadans i les empreses. En aquest model, el ciutadà és el centre de l’activitat de l’Administració pública, determinant les seves preferències en quant a canals de comunicació, horaris, etc... El ciutadà precisa relacionar-se amb les administracions i obtenir serveis precisos en temps i forma, ajustats a les seves necessitats i amb alts nivells de qualitat i per tal d’aconseguir-ho, l’ús de la tecnologia disponible és imprescindible.

El directiu ha de tenir aquí un perfil que li permeti manegar-se en un nou paradigma d’administració, que és el de l’Administració electrònica, de les dades obertes i  la transparència. Incorporant la tecnologia al seu dia a dia de forma natural, però a la vegada ser un promotor del desenvolupament i utilització de les tecnologies per tal de donar els serveis de major qualitat a la ciutadania.

Aquesta subcompetència inclou les capacitats de cercar, obtenir i tractar informació, així com d'utilitzar-la de manera crítica i sistèmica, avaluant-ne la seva pertinència i diferenciant entre informació real i virtual, però reconeixent al mateix temps els vincles. S’ha de tenir la capacitat d'utilitzar eines per a produir, presentar i comprendre informació complexa, així com per accedir a serveis basats en Internet, cercar-los i utilitzar-los, però també s’ha de saber fer ús de les tic com a suport al pensament crític, la creativitat i la innovació dins de l’Administració.

Especificarem una mica més:

  • El directiu ha de ser autosuficient com a usuari de les utilitats que li proporcionen un rendiment més alt del seu temps (agendes electròniques, eines de gestió del temps i priorització de tasques), dispositius multifuncionals (smartphones, tauletes), i per descomptat dels ja clàssics paquets ofimàtics (processadors de textos, fulls de càlcul, eines per fer presentacions).
  • Ha de tenir els coneixements bàsics però essencials de paràmetres de seguretat electrònica i de protecció de dades, tant per la seva condició d’usuari (firma electrònica, accés a dades interoperables, responsabilitats inherents a titularitat de bases de dades de l’organització o departament), com per poder assimilar la factibilitat, els límits o dificultats que es poden produir en la prestació de serveis o en la implantació de projectes que depenen d’aquelles tecnologies.
  • Fomenta l’ús de la tecnologia entre els seus col·laboradors i vetlla perquè tinguin una alta capacitació per desenvolupar-se en un entorn de treball cada vegada més digital i tecnodependent.
  • Promou i incentiva les accions de formació a distància en línia (e-learning) per al seu personal.
  • Facilita la realització de tasques en teletreball que es puguin desenvolupar amb la tecnologia disponible.
  • Fomenta i participa en la utilització d’eines col·laboratives en la gestió i treball diari.
  • Lidera i impulsa la modernització dels processos i tramitacions que presta la seva organització amb la seva digitalització i procura que els serveis i tràmits estiguin disponibles de forma multicanal.
  • Impulsa a la seva organització la utilització exhaustiva de la interoperabilitat sempre que existeixi disponibilitat de dades com a mitjà alternatiu a obtenir-les o fer-les aportar als ciutadans.
  • És usuari preferentment de la seva firma electrònica i fomenta que les altres persones de l’organització també ho facin.
  • Incorpora a la seva dinàmica de treball habitual l’accés a les dades que estan automatitzades i sovint realitza explotacions o captures que li procuren una utilitat específica.
  • És usuari quotidià d’Internet com a font d’informació, però també com a suport al pensament crític, la creativitat i la innovació dins l’Administració. D’igual forma que ell n’és usuari, afavoreix que la resta de persones que conformen l’organització incorporin a la seva pràctica quotidiana la consideració que Internet és una eina més de treball.
  • Com a usuari de la cultura digital, també incorpora a la seva quotidianitat un temps de gestió del «talent connectat» (networking) de forma que participa en xarxes professionals per donar-se a conèixer, conèixer altres persones i intercanviar experiències i coneixement.
  • Promou una cultura de l’ús ètic i responsable de la tecnologia i les dades. Informa i consciencia al personal de les responsabilitats que poden derivar-se de l’accés a dades i posterior utilització il·legítima d’aquestes, o d’un ús inadequat de la tecnologia especialment en horari laboral o amb mitjans públics.