Omet navegació

3.2 Jubilació forçosa per edat

Tal com es va dir en la primera unitat, el primer paràgraf de l'article 67.3 del text refós de l'EBEP, determina que la jubilació forçosa s'ha de declarar d'ofici quan el funcionari o la funcionària assoleix l'edat de 65 anys.

D'aquesta previsió general el propi precepte exclou al personal funcionari amb normes específiques de jubilació (el personal funcionari dels cossos docents universitaris o els registradors o registradores que varen ingressar abans de l'1 de gener de 2015, per exemple).

Respecte al personal funcionari de serveis generals no s'ha emès cap norma específica que determini una altra edat de jubilació que la que preveu l'EBEP. En conseqüència l'Administració de la CAIB ha de jubilar forçosament el personal funcionari adscrit al règim de previsió de Classes Passives quan assoleix els 65 anys, amb la única excepció que es concedeixi la prolongació en el servei actiu.

Respecte al procediment de pèrdua de la condició de personal funcionari a causa de la jubilació forçosa, s'ha de dir que es tracta d'un procediment senzill. El procediment perquè es reconegui la pensió de jubilació és un poc més complicat, i l'Administració de la CAIB actua coordinament amb l'Administració General de l'Estat.

3.2.1 Requisits per tenir dret a la pensió de jubilació forçosa

D'acord amb el text refós de la Llei de Classes Passives, el fet causant que fa néixer el dret a la pensió és la jubilació del personal funcionari.

Per tenir dret a la pensió de jubilació la normativa requereix que s’hagin prestat 15 anys de serveis efectius (període de carència). I, pel cas del personal funcionari en la situació administrativa de servei actiu, que l'òrgan competent de l'Administració declari la jubilació forçosa del funcionari o de la funcionària.

És importat assenyalar que l'article 29 del text refós de la Llei de Classes Passives, és el precepte que assenyala que s'han d'haver prestat 15 anys de serveis efectius a l'Estat. Aquest precepte s'ha de matissar respecte al personal funcionari transferit a altres administracions, en el sentit que els serveis es poden haver prestats tant a l'Administració de l'Estat com a l'Administració a la qual la persona interessada fou transferida. Així ho disposen els articles 13 i 31 del text refós de la Llei de Classes Passives. L’article 13.1 c d’aquesta Llei disposa que els òrgans competents per reconèixer els serveis prestats pel personal funcionari de l’Administració General de l’Estat transferit són els òrgan competents en matèria de funció pública de l’Administració on presten serveis.

La normativa aplicable no exigeix que el personal funcionari adscrit al règim especial de Classes Passives es trobi en la situació administrativa de servei actiu a l'hora de sol·licitar la pensió de jubilació. Per tant, poden sol·licitar la pensió de jubilació quan es troben en la situació d’excedència o, inclús, quan ja han perdut la condició de personal funcionari (document d’interès núm. 1). La disposició addicional dècima del text refós de la Llei de Classes Passives estableix els requisits que han de complir les persones que han perdut la condició de funcionari per poder accedir a la pensió. Per aquests casos s'han de destacar els següents aspectes:

a) Només es computen els serveis prestats fins al moment en el qual es va produir la pèrdua de la condició de personal funcionari.
b) El procediment de reconeixement del dret a percebre la pensió s'inicia a instància de part.
c) No és necessari que l'òrgan competent hagi declarat la jubilació forçosa de la persona interessada.
d) Els efectes econòmics que es deriven del reconeixement de la pensió es retrotreuen des del dia primer del mes següent en què es complien els requisits exigits amb un límit màxim de cinc anys. En el cas que hagin transcorregut més de cinc anys des de que es complien els requisits exigits, els efectes econòmics són del dia primer del mes següent en relació a la data de presentació de la sol·licitud.

També és possible no haver cotitzat en un període immediatament anterior a la jubilació.

En darrer terme, s’ha de destacar també que el dret a la pensió de jubilació no es pot veure limitat per faltes o delictes que suposin la pèrdua de la condició de personal funcionari.

3.2.2 El procediment de jubilació forçosa 

La Resolució de 29 de desembre de 1995, de la Secretaria d’Estat per a l’Administració Pública (document normatiu núm.1), per la qual es modifiquen els procediments de jubilació del personal civil en l’àmbit de cobertura del Règim de Classes Passives de l’Estat, regula el procediment de jubilació respecte al personal funcionari que es troba en la situació administrativa de servei actiu.

La Resolució de 29 de desembre de 1995 també preveu els procediments de jubilació voluntària i per incapacitat permanent. S'ha de fer esment a què aquesta Resolució estableix tant el procediment de jubilació com el procediment de reconeixement de la pensió de jubilació.

El procediment de jubilació forçosa s’inicia d'ofici, sis mesos abans de la data en la qual el funcionari o la funcionària ha d'assolir l'edat de jubilació forçosa, per l’òrgan de jubilació competent.

L’òrgan competent per declarar la jubilació forçosa ha d’emetre una proposta de resolució amb el següent contingut:

a) Identificació de la persona que s’ha de jubilar.
b) Indicació del caràcter de la jubilació (forçosa, voluntària o per incapacitat permanent).
c) Import de la indemnització, si escau.
d) Data en la qual ha de ser efectiva la jubilació.
e) Identificació de l’òrgan de jubilació.

Aquesta proposta s’ha de comunicar a la persona afectada perquè pugui formular les al·legacions i presentar els documents i justificacions que estimi pertinents. D’acord amb això, l’Administració de la CAIB dur a terme la comunicació pertinent a les persones interessades informant-les de les dades que es tendran en compte per emetre la resolució de jubilació (document d’interès núm.2).

Tot i que el més habitual és que aquest procediment s’iniciï d’ofici per la Conselleria d’Administracions Públiques i Modernització, també es pot iniciar a instància de la persona interessada. 

Una vegada examinada la documentació de l’expedient, l’òrgan competent ha d’emetre, quan sigui procedent, la resolució de jubilació forçosa. Aquesta resolució, en el supòsit que sigui denegatòria, ha de ser motivada, en els termes que estableix la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú.

Quan la persona interessada està en la situació administrativa de servei actiu, serveis especials, excedència forçosa o expectativa de destinació, la Resolució de jubilació s’ha d’emetre, almanco, quatre mesos abans que el funcionari o que la funcionària compleixi els 65 anys. Lògicament, l'eficàcia de la resolució de la jubilació queda demorada fins la data en què s’assoleix l’edat de jubilació forçosa. 

Pel que fa al personal funcionari que es trobi en una situació diferent a les esmentades (serveis en altres administracions, excedència voluntària, excedència voluntària per prestació de serveis en el sector públic, excedència per cura de familiars, suspensió de funcions i excedència voluntària per agrupació familiar o excedència voluntària especial), es pot emetre la Resolució de jubilació fins a deu dies desprès del compliment de l’edat de jubilació forçosa.

La Resolució de jubilació, ha de tenir, com a mínim, el següent contingut: nom i llinatges del funcionari o de la funcionària, identificació de la modalitat de jubilació (forçosa, voluntària o per incapacitat permanent), import de la indemnització (si escau), la data de jubilació, i la identificació del òrgan que emet la resolució.

Quan l'òrgan competent emet la Resolució de jubilació, tot seguit ha d'emplenar l’imprès d’iniciació del procediment de reconeixement de la pensió de jubilació, d'acord amb el model aprovat per l'Administració General de l'Estat. Aquest imprès, juntament amb la documentació que escaigui, ha de ser tramès a la Direcció General de Costos de Personal i Pensions Públiques.

El document a què s'ha fet referència en el paràgraf anterior es coneix amb la denominació d’imprès “J” . L'imprès “J” es va aprovar mitjançant la Resolució de 14 de juliol de 1998, de les Secretaries d’Estat de Pressuposts i Despeses i per a l’Administració (document normatiu núm. 2).

El punt 1 de la Resolució de 14 de juliol de 1998 estableix:

La iniciación de oficio del procedimiento de jubilación de los funcionarios incluidos dentro del ámbito de aplicación del Régimen de Clases Pasivas del Estado se realizará empleando el modelo de impreso que, como anexo I, se adjunta a la presente Resolución.

Fins l'any 2010 l'Administració de la CAIB havia de trametre, mitjançant correu ordinari, a la Direcció General de Costos de Personal i Pensions Públiques la Resolució de jubilació i l'imprès “J” emplenat. El 18 de març de 2010 la Secretaria d'Estat de Pressuposts i Despeses va emetre la Resolució mitjançant la qual regula la gestió electrònica de l'imprès “J” d'inici del procediment de reconeixement de pensions de jubilació del personal funcionari inclòs en el Règim de Classes Passives de l'Estat (document normatiu núm.3). Des de l'entrada en vigor d'aquesta Resolució, l'Administració de la CAIB remet electrònicament l’imprès “J” i ja no és necessari trametre per correu ordinari la Resolució de jubilació.

L’imprès “J” ha de ser emplenat amb dades de les quals té coneixement l'Administració de la CAIB (els serveis prestats o la data de jubilació, per exemple), i amb dades que ha d'aportar la persona interessada (el número del compte bancari o la situació familiar, per exemple). Per aquesta raó, la Direcció General de Funció Publica i Administracions Públiques, a l’ofici mitjançant el qual comunica les dades que es tendran en compte per emetre la resolució de jubilació adjunta la declaració de la persona interessada (document d'interès núm. 3). Aquesta declaració ha de ser emplenada, signada i remesa per la persona interessada. Posteriorment, la Direcció General de Funció Pública i Administracions Públiques ha d'accedir a l'aplicació informàtica JUBIL@, emplenar l'imprès “J”, firmar electrònicament aquest document i trametre'l telemàticament a la Direcció General de Costos de Personal i Pensions Públiques perquè pugui reconèixer la pensió corresponent.

La Direcció General de Costos de Personal i Pensions Públiques disposa d’un termini màxim de tres mesos per resoldre el procediment de reconeixement de la pensió de jubilació. Aquest òrgan comunica l’inici del procediment de reconeixement de la pensió a la persona interessada. I, finalment, notifica la resolució de reconeixement de la pensió. En conseqüència, i a diferència del que succeeix en el procediment de reconeixement de les pensions del personal funcionari adscrit al règim general de la Seguretat Social, l’Administració de la CAIB intervé activament en el procediment de reconeixement de la pensió. Això si, una vegada tramès electrònicament el document “J”, finalitzen, amb caràcter general, les actuacions de la Administració de la CAIB en aquests tipus de procediments, i l’Administració General de l’Estat, com s’ha dit, notifica directament la resolució de reconeixement de la pensió a les persones interessades. 

3.2.3 Càlcul de la pensió de jubilació 

Les bases per al càlcul de les pensions del règim especial de Classes Passives es denominen havers reguladors pel text refós de la Llei de Classes Passives.

Els havers reguladors per determinar les pensions de Classes Passives es fixen, generalment, per la Llei de Pressuposts Generals de l’Estat per a cada exercici econòmic en funció del subgrup al qual es trobi adscrit el cos o a l'escala al qual pertany la persona interessada. 

Per determinar l'import de la pensió, s’aplica als havers reguladors un percentatge en funció dels anys de serveis acreditats.

El Reial decret llei 1/2020, de 14 de gener, pel qual s’estableix la revalorització i el manteniment de les pensions i prestacions públiques del sistema de Seguretat Social que s'indiquen a continuació per a l'anualitat 2020:

Grup

Haver reguladors (euros/any)

A1

42.184,02 €

A2

33.199,88 €

B

29.071,88 €

C1

25.498,08 €

C2

20.173,20 €

Agrupacions Professionals (AP)

17.199,27 €

 

És a dir, que a partir de l'1 de gener de 2020, les pensions per jubilació del règim especial de Classes Passives han experimentat el mateix increment que les pensions per jubilació del règim general de la Seguretat Social (0,9 %, amb caràcter general). 

Els percentatges que, com ja s'ha dit, depenen dels anys de prestació de serveis, es troben fixats per l’article 31 del text refós de la Llei de Classes Passives, i són els següents:

Anys de serveis

Percentatge

Anys de serveis

Percentatge

Anys de serveis

Percentatge

1

1,24 %

13

22,10 %

25

63,46 %

2

2,55 %

14

24,45 %

26

67,11 %

3

3,88 %

15

26,92 %

27

70,77 %

4

5,31 %

16

30,57 %

28

74,42 %

5

6,83 %

17

34,23 %

29

78,08 %

6

8,43 %

18

37,88 %

30

81,73 %

7

10,11 %

19

41,54 %

31

85,38 %

8

11,88 %

20

45,19 %

32

89,04 %

9

13,73 %

21

48,84 %

33

92,69 %

10

15,67 %

22

52,52 %

34

96,35 %

11

17,71 %

23

56,15 %

35

100 %

12

19,86 %

24

59,81 %

Més de 35

100 %

 

Quan s’han prestat serveis en dos o més cossos o categories que tenguin havers reguladors diferents, per calcular la pensió de jubilació s’ha de tenir en compte tot l’historial administratiu de la persona interessada, des del seu ingrés fins la data de cessament en la situació administrativa de servei actiu. En aquest cas, per calcular la pensió s’ha d’aplicar la següent fórmula:

P = R1 x C1 + (R2 - R1) x C2 + (R3 - R2) x C3 + …

-P és la quantia anual de la pensió de jubilació.

-R1, R2, R3 és la base reguladora que correspon a cada cos.

-C1, C2, C3 són els percentatges corresponents als anys complets de serveis efectius en cada cos o categoria

A l’efecte de determinar el percentatge aplicable, les fraccions de temps superiors a l’any es computen com a temps corresponent als serveis prestats a continuació fins arribar als darrers serveis prestats en que l’excés de temps resultant no es computa.

La Direcció General de Costos de Personal i Pensions Públiques posa a disposició de les persones interessades un simulador perquè puguin calcular la pensió, en concret al següent enllaç: https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/simula/inicio

El personal funcionari de l’Administració de la CAIB també pot demanar una cita prèvia per acudir a la Unitat de Classes Passives de la Delegació d’Economia i Hisenda en les Illes Balears, per comprovar que es compleixen els requisits exigits i per conèixer l’import de la futura pensió. Per poder accedir a aquest servei, les persones interessades han d’aportar la documentació següent:

  • El DNI
  • El certificat de serveis emès per la Direcció General competent en matèria de funció pública (veure document d’interès núm.4.)
  • Un informe de vida laboral pel cas que es disposin de cotitzacions dutes a terme en el règim de Seguretat Social.

La cita prèvia es pot sol·licitar en la mateixa Delegació (carrer de Gaspar Sabater 3 de Palma), telefònicament (971 627 144) o mitjançant l’enviament d’un correu electrònic a l’adreça següent: baleares-ipj@igae.hacienda.gob.es.