Omet navegació

a. Idees bàsiques sobre la comunicació

Imatge

La comunicació és un element clau que facilita i permet la comprensió entre les persones. Així, partint de l’objectiu d’assolir comprensió i entesa entre les persones que participen en el procés comunicatiu, trobarem diverses formes de fer-ho, maneres diferents de fer arribar el missatge que es desitja a l’altra persona.

Per fer arribar el nostre missatge amb claredat a les altres persones, és bàsic preguntar-se: què volem comunicar? Quin és l’objectiu del que volem transmetre? Disposar de claredat en l’objectiu de la comunicació facilita triar el mitjà més adient per fer arribar allò que es vol expressar.

En el context del teletreball, tenir clar quin és l’objectiu que volem comunicar:
- Facilita que arribi el missatge de manera clara i precisa.
- Permet escollir el missatge més adient per comunicar-nos.
- Evita les distorsions comunicatives.

Tant important és saber quin és l’objectiu d’allò que volem comunicar com la manera en què ho comuniquem. Una de les habilitats socials que facilita la comunicació és l’assertivitat.

L’assertivitat és “la capacitat d’autoafirmar els propis drets sense deixar-se manipular ni manipular les altres persones”. Expressar-se assertivament fa que ens comuniquem de manera honesta, directa i respectuosa, la qual cosa permet que es construeixin relacions positives i sanes.

Per ser una persona assertiva, a vegades cal entrenament i dedicar temps per reflexionar serenament sobre la manera en la qual comuniquem i com ens comportem.

Per ser una persona amb un comportament assertiu cal, entre altres qüestions:
- Desenvolupar una consciència del que es necessita, es vol i se sent.
- Creure’s amb dret a expressar-ho.
- Tractar-se a si mateix/a i les pròpies necessitats amb el mateix respecte i dignitat que s'espera de les altres persones.

Comunicar-nos assertivament permet desenvolupar l’autoestima, facilita l’expressió personal i que el missatge que volem transmetre sigui rebut i entès.