Omet navegació

2.1.2. Presentació de proposicions o sol·licituds de participació

El procediment d’adjudicació s’inicia amb l’obertura del termini per presentar ofertes. Per a això, s’ha de publicar un anunci de licitació, excepte en els procediments negociats sense publicitat. Tret d’aquest cas concret, és obligatòria en tot cas la publicació de l’anunci de licitació en el perfil de contractant.

Si l’entitat contractant pertany a l’Administració General de l’Estat o al sector públic estatal, s’ha de publicar a més en el Butlletí Oficial de l’Estat (BOE).
Si es tracta d’un contracte subjecte a regulació harmonitzada s’ha de publicar l’anunci de licitació en el DOUE, qualsevol que sigui l’àmbit territorial de l’entitat contractant, i aquesta publicació és optativa per a la resta de contractes.

Per tant, l’LCSP ha suprimit l’obligatorietat de publicar anuncis de licitació en el BOE per als contractes subjectes a regulació harmonitzada (SARA) que licitin els poders adjudicadors d’àmbit local i autonòmic, així com la possibilitat de substituir-la per la publicació en diaris o butlletins oficials autonòmics o provincials en contractes no subjectes a regulació harmonitzada. En aquest cas cal atenir-se al que disposi la legislació autonòmica.

En el següent quadre resum es comparen legislació anterior i l’actual:

TRLCSP

Entitat contractant d’àmbit estatal

Entitat contractant d’àmbit local o autonòmic

Contractes SARA

Publicació obligatòria en el BOE, en el DOUE i en el perfil de contractant.

Publicació obligatòria en el BOE, en el DOUE i en el perfil de contractant.

Contractes no SARA

Publicació obligatòria en el BOE i en el perfil de contractant.

Publicació obligatòria en el BOE o diari oficial autonòmic o provincial, i en el perfil de contractant.

LCSP

Entitat contractant d’àmbit estatal

Entitat contractant d’àmbit local o autonòmic

Contractes SARA

Publicació obligatòria en el BOE, en el DOUE i en el perfil de contractant.

Publicació obligatòria en el DOUE i en el perfil de contractant.

Contractes no SARA

Publicació obligatòria en el BOE i en el perfil del contractant; és optativa la publicació en el DOUE.

Publicació obligatòria en el perfil de contractant; és optativa la publicació en el DOUE.

Els terminis de presentació de proposicions i sol·licituds de participació s’han de fixar tenint en compte el temps raonablement necessari per preparar-les, i en cap cas no han de ser inferiors als mínims exigits en l’LCSP per a cada tipus de procediment.

Com a novetat, s’estableix l’obligació d’ampliar els terminis de presentació quan un possible licitador interessat no hagi atès un requeriment d’informació addicional formulat en el termini establert, tret que la informació sol·licitada tengui caràcter irrellevant a efectes de poder formular una oferta vàlida. Aquesta ampliació ha de ser proporcional a la importància de la informació sol·licitada en el requeriment no atès.

També s’ha d’ampliar el termini en cas de modificació substancial en els plecs, quan les proposicions només puguin fer-se després d’una visita sobre el terreny o consulta in situ de la documentació que s’adjunti al plec, i si, excepcionalment, es facilita l’accés als plecs per mitjans no electrònics durant un termini addicional de cinc dies.

Presentar les proposicions suposa l’acceptació les condicions fixades en el plec i l’autorització a la mesa o a l’òrgan de contractació per consultar les dades recollides en el Registre Oficial de Licitadors i Empreses Classificades de l’Estat.

Les proposicions dels interessats són secretes i se n’ha de garantir la confidencialitat fins al moment de l’obertura, sens perjudici de la informació que s’hagi de facilitar als participants en una subhasta electrònica, en un diàleg competitiu o en un procediment d’associació per a la innovació.

Cada licitador únicament pot presentar una proposició, sens perjudici de l’admissibilitat de variants o la presentació de nous valors en una subhasta electrònica.

En les proposicions s’hi ha d’incloure una declaració responsable en la qual el licitador ha de posar de manifest que compleix els requisits exigits per presentar-se al procediment d’adjudicació corresponent. A aquest efecte, els òrgans de contractació han d’incloure el model de declaració responsable en el plec. Aquesta declaració responsable s’ha d’ajustar al formulari del document europeu únic de contractació (DEUC), tret del cas del procediment obert simplificat.

Quan s’hagin de tenir en compte criteris d’adjudicació diferents del preu, hi ha la possibilitat de permetre que els licitadors ofereixin variants: això és que puguin executar la prestació en què consisteix el contracte d’una manera diferent de la que estableix el plec, sempre que estigui previst expressament i es defineixi sobre quins elements i quines condicions són admissibles.

Aquest termini és el que determina l’article 138.3 de l’LCSP: «Els òrgans de contractació han de proporcionar a tots els interessats en el procediment de licitació, a tot tardar 6 dies abans que finalitzi el termini fixat per a la presentació d’ofertes, la informació addicional sobre els plecs i altra documentació complementària que aquests sol·licitin, a condició que l’hagin demanat almenys 12 dies abans del transcurs del termini de presentació de les proposicions o de les sol·licituds de participació, llevat que en els plecs que regeixen la licitació s’estableixi un termini diferent».

En tot cas es considera rellevant qualsevol informació addicional transmesa a un licitador i qualsevol informació associada a elements referits als plecs i els documents de contractació.

Es considera en tot cas modificació substancial la que afecta la classificació requerida, l’import i el termini del contracte, les obligacions de l’adjudicatari i el canvi o variació de l’objecte del contracte.

El document europeu únic de contractació (DEUC), el formulari normalitzat que va establir el Reglament d’execució (UE) 2016/2017 de la Comissió, de 5 de gener de 2016, consisteix en una declaració de la situació financera, les capacitats i la idoneïtat de les empreses per a un procediment de contractació pública. Està disponible en totes les llengües oficials de la UE i s’utilitza com a prova preliminar del compliment dels requisits exigits en els procediments de contractació pública a tota la Unió Europea. Per veure el formulari del DEUC, es pot consultar l’annex 2 del Reglament esmentat (https://www.boe.es/doue/2016/003/L00016-00034.pdf).