Omet navegació

3.2. Prerrogatives de les administracions públiques


En els contractes administratius, les parts (Administració i contractista) no estan en situació d’igualtat, ja que l’Administració té unes prerrogatives en defensa dels interessos generals que li són propis.

Les prerrogatives de l’Administració són les següents:

  • Interpretació dels contractes administratius i resolució dels dubtes que ofereixi el seu compliment.
  • Modificació dels contractes, únicament per raons d’interès públic i en supòsits taxats.
  • Declaració de la responsabilitat imputable al contractista arran de l’execució del contracte
  • Suspensió de l’execució del contracte
  • Resolució i determinació dels efectes de la suspensió.

A aquestes prerrogatives cal afegir-hi les facultats d’inspecció de les activitats desenvolupades pel contractista durant l’execució del contracte, en els casos en què sigui procedent.

En els procediments que s’instrueixin per a l’exercici d’aquestes prerrogatives, en tot cas s’ha de donar audiència al contractista i és preceptiu el dictamen del Consell d’Estat o de l’òrgan consultiu equivalent de la comunitat autònoma corresponent en alguns casos.

D’acord amb l’article 191.3 de l’LCSP: «a) La interpretació, nul•litat i resolució dels contractes, quan el contractista formuli oposició. b) Les modificacions dels contractes quan no estiguin previstes en el plec de clàusules administratives particulars i la seva quantia, aïllada o conjuntament, sigui superior a un 20 per cent del preu inicial del contracte, IVA exclòs, i el seu preu sigui igual o superior a 6.000.000 d’euros. c) Les reclamacions dirigides a l’Administració amb fonament en la responsabilitat contractual en què aquesta pugui haver incorregut, en els casos en què les indemnitzacions reclamades siguin d’una quantia igual o superior a 50.000 euros. Aquesta quantia es pot rebaixar per la normativa de la comunitat autònoma corresponent.