Omet navegació

2. Adjudicació dels contractes de les administracions públiques

Imatge obtinguda a  https://pixabay.com/es/acuerdo-negocio-contrato-debate-3476369/

Una vegada aprovat l’expedient de contractació, comença el procediment d’adjudicació, en el qual es poden distingir les fases següents:

  • Informació prèvia: es pot publicar informació amb caràcter previ a l’inici del procediment d’adjudicació.
  • Presentació de proposicions: el procediment d’adjudicació s’inicia amb l’obertura del termini per presentar ofertes.
  • Fase d’avaluació: en aquesta fase, s’admeten o s’exclouen les ofertes dels licitadors i es valoren les ofertes admeses d’acord amb els criteris d’adjudicació establerts en el plec de clàusules administratives particulars. S’ha de requerir al licitador que hagi presentat l’oferta més ben valorada que aporti la documentació necessària per a l’adjudicació en el termini indicat.
  • Fase de resolució: en aquesta fase, es posa fi al procediment d’adjudicació, normalment amb una resolució de l’òrgan de contractació d’adjudicació a favor del licitador que hagi presentat l’oferta més ben valorada, cas en què posteriorment es formalitzarà el contracte. També pot ocórrer que el procediment finalitzi per decisió de l’òrgan de contractació de no adjudicar-lo o formalitzar-lo, o per desistiment.

Els procediments d’adjudicació prevists en l’LCSP són el procediment obert, el procediment restringit, el procediment amb negociació (licitació amb negociació i negociat sense publicitat), el diàleg competitiu i l’associació per a la innovació. En relació amb els procediments d’adjudicació destaquen les novetats següents:

  • La quantia del contracte deixa de ser un supòsit d’aplicació dels procediments amb negociació.
  • S’inclou l’associació per a la innovació com a nou procediment.
  • Es preveu una modalitat simplificada del procediment obert.

Com a regla general, s’estableix que l’adjudicació s’ha de dur a terme ordinàriament utilitzant diversos criteris d’adjudicació i mitjançant els procediments obert o restringit. La resta de procediments només són procedents en els supòsits taxats que s’indiquin per a casa cas.

A més, es preveuen dos supòsits excepcionals en els quals no és necessari tramitar cap procediment d’adjudicació:

  • Els contractes menors, sempre que es compleixin els requisits per subscriure’ls i s’inclogui en l’expedient la documentació exigida.
  • Els contractes relatius a prestacions sanitàries en supòsits d’urgència el valor estimat dels quals sigui inferior a 30.000 € (novetat).

En el procediment d’adjudicació, els òrgans de contractació han d’ajustar les seves actuacions als principis d’igualtat, transparència i lliure competència. Per reforçar aquest darrer principi, s’estableix l’obligació per a qualsevol actor que intervingui en el procediment d’adjudicació (òrgans de contractació, tribunals de recursos contractuals o juntes consultives) de comunicar a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència qualsevol indici de vulneració de les normes de defensa de la competència del qual tenguin coneixement en l’exercici de les seves funcions.

A continuació, seguint l’esquema de l’LCSP s’indiquen les fases del procediment d’adjudicació en general i posteriorment les especialitats de cada tipus de procediment.