Omet navegació

2.5.2. Negociat sense publicitat

L’article 168 de l’LCSP recull la casuística que permet fer servir el procediment negociat sense publicitat i que és aplicable a cada uns dels diferents tipus de contracte, i diferencia entre els casos següents:

  • Supòsits genèrics per a tota mena de contractes nominats:
    • Quan no s’hagi presentat cap oferta al procediment obert o cap sol•licitud de participació a un de restringit, o les que s’hagin presentat siguin inadequades. En aquest cas, no es poden modificar substancialment les condicions del contracte licitat en un procediment previ.
    • Quan la prestació només pugui ser encomanada a un únic empresari per raons d’exclusivitat tècnica, artística o de protecció dels drets exclusius.
    • Quan el contracte hagi estat declarat secret o reservat o quan la seva execució hagi d’anar acompanyada de mesures de seguretat especials o quan ho exigeixi la protecció dels interessos generals de la seguretat de l’Estat.
  • Supòsits aplicables als contractes d’obres, subministraments i serveis:
    • Quan per motius d’imperiosa urgència per causes imprevisibles i no imputables a l’òrgan de contractació, sigui necessària l’execució ràpida del contracte i no pugui articular-se mitjançant la tramitació urgent de l’expedient.
    • Quan als procediments oberts o restringits seguits prèviament només s’hi hagin presentat ofertes irregulars o inacceptables, sempre que s’incloguin en la negociació tots els licitadors que compleixin els requisits formals i no es modifiquin substancialment les condicions del contracte.
  • Supòsits addicionals aplicables als contractes de subministrament:
    • Quan els productes es fabriquin exclusivament per a finalitats de recerca.
    • Quan es tracti de lliuraments addicionals efectuats pel proveïdor inicial, sota certes condicions. La durada d’aquests contractes no pot ser, per regla general, superior a tres anys.
    • Quan es tracti de l’adquisició en mercats organitzats o borses de matèries primeres de subministraments que cotitzin en aquests.
    • Quan es tracti d’un subministrament concertat en condicions especialment avantatjoses amb un proveïdor que cessi definitivament en les seves activitats comercials o per altres motius.
  • Supòsit addicional aplicable als contractes de serveis: quan el contracte que s’hagi de licitar sigui conseqüència d’un concurs de projectes i hagi d’adjudicar-se al guanyador o guanyadors, a qui s’ha de convidar a negociar.
  • Supòsit addicional aplicable als contractes d’obres i serveis: quan les obres o serveis que en constitueixin l’objecte siguin una repetició d’altres de similars adjudicats al mateix contractista mitjançant un procediment en el qual s’hagi publicat un anunci de licitació i, a més, es donin certes condicions.

Es tracta, en definitiva, de supòsits taxats molt concrets que, en tot cas, s’han d’interpretar restrictivament, ja que són una excepció a dos principis clau de l’LCSP, que són els de publicitat i de lliure concurrència.

«Es considera que una oferta no és adequada quan no sigui pertinent per al contracte, perquè és manifestament insuficient per satisfer, sense canvis substancials, les necessitats i els requisits de l’òrgan de contractació especificats en els plecs que regeixen la contractació. Es considera que una sol·licitud de participació no és adequada si l’empresari de què es tracti ha de ser o pot ser exclòs en virtut dels motius que estableix aquesta Llei o no satisfà els criteris de selecció que estableix l’òrgan de contractació.»

«Que constitueixin una reposició parcial de subministraments o instal·lacions d’ús corrent, o bé una ampliació dels subministraments o instal·lacions existents, si el canvi de proveïdor obliga l’òrgan de contractació a adquirir material amb característiques tècniques diferents, de manera que doni lloc a incompatibilitats o a dificultats tècniques d’ús i de manteniment desproporcionades.»

«Sempre que s’ajustin a un projecte base que hagi estat objecte del contracte inicial adjudicat pels procediments esmentats, que la possibilitat de fer ús d’aquest procediment s’indiqui en l’anunci de licitació del contracte inicial, que l’import de les noves obres o serveis s’hagi tingut en compte en calcular el valor estimat del contracte inicial, i que no hagin transcorregut més de tres anys a partir de la subscripció del contracte inicial. En el projecte base s’ha d’esmentar necessàriament el nombre de possibles obres o serveis addicionals, així com les condicions en què aquests s’han d’adjudicar.»