1.2.1. Avaluació (i autoavaluació)
Com s’ha comentat, una administració requereix un sistema d’avaluació i de millora contínua en la seva organització. Per a això és interessant iniciar-se en l’autoavaluació, atès que permet conèixer el punt de partida i les línies de millora.
Els principals sistemes d’autoavaluació que es poden fer servir en les administracions públiques són els següents:
- EFQM (European Foundation for Quality Management)
- EVAM (Evaluación, Aprendizaje y Mejora)
- CAF (Common Assessment Framework)
Realment aquests sistemes constitueixen uns models a partir dels quals és possible fer un diagnòstic integral i comparatiu de l’Administració. El propòsit de l’autoavaluació és que les mateixes organitzacions analitzin regularment els seus processos i resultats de gestió per identificar els punts forts i les deficiències, i determinar els plans de millora oportuns.
La Resolució de 6 de febrer de 2006 de la Secretaria General per a l’Administració Pública va aprovar directrius per al desenvolupament del marc general per a la millora de la qualitat. Respecte a l’avaluació de la qualitat en les organitzacions reconeix dos models: l’EFQM i l’EVAM.
Model EFQM. Hi ha la «Guía de autoevaluación para la Administración Pública. Modelo EFQM de Excelencia», del Ministeri d’Administracions Públiques (2006). El model es basa en els conceptes fonamentals següents:
- Orientació als resultats.
- Orientació al client.
- Lideratge i coherència en el propòsit.
- Gestió per processos i per fets.
- Desenvolupament i implicació de les persones.
- Procés continu d’aprenentatge, innovació i millora contínua.
- Desenvolupament d’aliances.
- Responsabilitat social.
Model EVAM. Dissenyat pel Ministeri d’Administracions Públiques, disposa de la «Guía de evaluación. Modelo EVAM. Modelo de evaluación, aprendizaje y mejora». El model EVAM permet, a més de fer un diagnòstic, determinar actuacions concretes encaminades a la millora contínua i a la valoració de la maduresa de l’organització. Els objectius del model EVAM són els següents:
- Efectuar l’avaluació externa de les organitzacions que no han iniciat encara l’autoavaluació.
- Promoure el procés d’avaluació en les unitats o els serveis.
- Facilitar la incorporació gradual al procés d’avaluació.
- Posar a disposició de les organitzacions esmentades una eina d’avaluació inicial.
- Transferir a aquestes organitzacions les metodologies i les accions que han d’establir per millorar la seva gestió.
Representació del model EVAM i els seus eixos
Model CAF. El marc comú d’avaluació és el resultat de la cooperació entre responsables de les administracions públiques de la Unió Europea. El CAF és una eina de gestió de qualitat per introduir l’autoavaluació en les organitzacions públiques que incorpora les característiques principals dels models EFQM i de l’alemany SPEYER, i que analitza on es troba una organització i cap on vol dirigir-se. Per exemple, aquest model ha estat utilitzat per diferents àrees del Govern de les Illes Balears per a la seva autoavaluació.
Representació de les fases d’implantació del model CAF
Aquest tipus de sistema és molt aconsellable per a organitzacions o serveis que volen iniciar-se en la qualitat i cercar l’excel·lència, atès que situa l’organització en la seva posició de partida i l’orienta cap als seus àmbits de millora.