Omet navegació

2.2.1. Objectius

Un objectiu és l’estat desitjat d’una persona, grup o organització. És la resposta a aquesta pregunta: què és el que es vol?

En quin àmbit s’han de formular o centrar els objectius?

  • En aquells que han indicat els responsables (objectius estratègics i operatius).
  • En aquells que es considerin importants per aconseguir la missió bàsica de l’organització.
  • El aquells que afectin (beneficiïn) col·lectius importants de ciutadans.
  • És necessari considerar també els temes de més impacte mediàtic o de l’opinió pública.

Els objectius han de ser:

  • Significatius o rellevants. Importants, sobre els aspectes clau d’una organització.
  • Sobre el nivell d’exigència: ni inabastables ni tan poc exigents que no generin certa «pressió» de millora a l’organització.

Quan aquesta metodologia de definició d’objectius i control d’indicadors s’inicia o és incipient, el plantejament no ha de ser establir llindars o quantitats (absolutes, relatives o percentatges), ja que es desconeix de quin punt es parteix en molts casos. Per això, s’aconsella al principi que els objectius es plantegin simplement per conèixer o mesurar determinades variables. Aquest coneixement permetrà en el futur plantejar objectius de millora per quantitats certes.

Un objectiu propi d’una organització poc madura en l’àmbit del control de l’absentisme, per exemple, podria ser aquest: «Establir un sistema que permeti controlar de manera objectiva l’absentisme laboral en el servei i poder comparar-lo amb altres serveis de l’Administració.»

Una vegada consolidat l’objectiu anterior, és possible plantejar-se un objectiu d’aquestes característiques: «Reduir el nivell d’absentisme laboral en el servei esmentat.»