1.2.4. Benchmarking o anàlisi referencial
L’anàlisi referencial o benchmarking és una eina que permet avaluar i millorar la qualitat mitjançant l’anàlisi comparada amb altres organitzacions considerades un exemple per les seves bones pràctiques. Les possibles fases que normalment s’estableixen per dur a terme aquest tipus d’anàlisi són les següents:
- Anàlisi quantitativa i qualitativa de les dades i posicionament del servei respecte d’aquestes dades.
- Quantificació de la diferència i identificació dels aspectes que es poden millorar.
- Determinació de les causes de la diferència i del potencial de millora.
- Elaboració del document final de conclusions.
Per exemple, podem aplicar aquesta metodologia si volem iniciar un projecte o crear una unitat específica en el nostre servei i sabem que altres administracions desenvolupen un programa similar o hi ha una unitat que fa una bona feina. No n’hi ha prou amb «cridar» o «anar a veure» el que fan en aquest servei, sinó que es requereix un procés més complet i documentat perquè pugui dir-se benchmarking.