Omet navegació

1.2.3. Assegurament de la qualitat i certificació

La certificació de sistemes, processos o productes consisteix a obtenir el reconeixement d’una entitat certificadora del fet que es compleixen les exigències o els requisits establerts en una norma. Amb aquesta finalitat és necessari adoptar els requeriments d’una norma de sistemes (ISO 9000, ISO 14000), de processos o de producte. Adoptar una norma implica implantar procediments, mètodes de verificació i registres funcionals als requisits de la norma adoptada. Així mateix, es requereixen manuals de la qualitat, de procediments i d’instruccions. Tot això aporta un veritable sistema de gestió de la qualitat global de l’organització.

Després de la implantació d’aquests manuals i procediments en l’organització, la feina de comprovació es fa mitjançant auditories, que es duen a terme tant en l’àmbit intern com extern, que són les independents i que permeten obtenir la certificació. A les auditories es poden detectar «no conformitats» (no es compleix la norma de referència) o punts de millora per avançar en el mateix sistema (canvi d’un procediment o incorporació de nous, per exemple).

Hi ha moltes possibilitats o normes per avançar en la gestió de la qualitat amb aquesta metodologia a les administracions públiques: UNE 18612. Govern municipal; UNE 93200. Cartes de serveis; OHSAS 18001.Sistema de gestió de seguretat i salut en el treball; UNE 170001. Sistema de gestió de l’accessibilitat universal; ISO 27001. Sistema de gestió de la seguretat de la informació, etc., a més d’altres de més específiques: manteniment d’àrees de joc infantil, qualitat en el servei de transport públic de passatgers, gestió forestal sostenible, etc.

La norma generalista més utilitzada en aquest àmbit, també en l’Administració pública, és la norma ISO 9001:2015. Sistema de gestió de qualitat, que ha substituït recentment la versió del 2008. Encara que en els darrers anys hi ha hagut un descens del nombre d’administracions públiques certificades, durant alguns exercicis un nombre important de serveis públics ha apostat per aquest sistema. Per exemple, AENOR (empresa certificadora) indica al seu web que té més de 500 certificats vigents a les administracions públiques.

De vegades les administracions que implanten algun d’aquests sistemes de qualitat incorporen altres certificacions d’àmbits específics o pròxims (certificacions integrades). En el cas de la norma 9001:2015 és habitual també fer-ho sobre l’ISO 14.001. Sistemes de gestió ambiental.

Per exemple, el Centre de Transfusió de la Comunitat de Madrid, a més d’haver aconseguit la certificació en la norma 9001, disposa d’altres certificacions específiques del seu àmbit i de la gestió ambiental esmentat. Un altre exemple similar és l’Àrea de Formació de la Diputació d’Alacant.