Respecte a la tramitació d’urgència, l’article 27 de la Llei 50/1997 la regula en els següents termes:
1. El Consell de Ministres, a proposta del titular del departament al qual correspongui la iniciativa normativa, pot acordar la tramitació urgent del procediment d’elaboració i aprovació d’avantprojectes de llei i reials decrets legislatius i de reials decrets, en algun dels casos següents:
a) Quan sigui necessari perquè la norma entri en vigor en el termini exigit per a la transposició de directives comunitàries o l’establert en altres lleis o normes de dret de la Unió Europea.
b) Quan es presentin altres circumstàncies extraordinàries que, no havent pogut preveure’s anteriorment, exigeixin l’aprovació urgent de la norma.
La memòria de l’anàlisi d’impacte normatiu que acompanyi el projecte ha d’esmentar l’existència de l’acord de tramitació urgent, així com les circumstàncies que li serveixen de fonament.
2. La tramitació per via d’urgència implicarà que:
a) Els terminis prevists per a la realització dels tràmits del procediment d’elaboració, establerts en aquesta o en una altra norma, s’han de reduir a la meitat de la seva durada. Si, en aplicació de la normativa reguladora dels òrgans consultius que hagin d’emetre dictamen, sigui necessari un acord per requerir-lo en el termini esmentat, s’ha d’adoptar per l’òrgan competent; i si és el Consell de Ministres, s’ha de recollir en l’acord previst en l’apartat 1 d’aquest article.
b) No és necessari el tràmit de consulta pública previst en l’article 26.2, sens perjudici de la realització dels tràmits d’audiència pública o d’informació pública sobre el text a què es refereix l’article 26.6, el termini de realització del qual serà de set dies.
c) La falta d’emissió d’un dictamen o informe preceptiu en termini no impedeix la continuació del procediment, sens perjudici de la seva eventual incorporació i consideració quan es rebi.
D’altra banda, la Llei 5/2010 preveu que quan en la sol·licitud al Consell Consultiu formulada pel president les Illes Balears es faci constar la urgència del dictamen, el termini per emetre’l és de quinze dies hàbils. La qualificació d’una consulta com a urgent és a càrrec de l’òrgan consultant, de forma motivada. El president o presidenta del Consell Consultiu ha d’adoptar les mesures necessàries per atendre en el termini establert les consultes urgents, si bé pot rebutjar aquesta qualificació de les que siguin manifestament infundades, per resolució motivada, que s’ha de notificar a qui hagi sol·licitat el dictamen.
L’article 61 de la recent Llei del Govern de les Illes Balears preveu un procediment d’urgència en els següents termes:
El conseller competent pot acordar la tramitació urgent del procediment d’elaboració d’avantprojectes de llei, de decrets legislatius i de disposicions reglamentàries del Govern quan es doni alguna de les circumstàncies següents:
a) Quan sigui necessari perquè la norma entri en vigor en el termini exigit per a la transposició de directives comunitàries o l’establert en altres lleis o normes de dret de la Unió Europea.
b) Quan es donin circumstàncies excepcionals degudament acreditades que requereixin l’aprovació i l’entrada en vigor urgent de la disposició.
Com s’ha indicat en tractar de la resolució d’inici, les circumstàncies que motiven la tramitació urgent del procediment hi han de quedar degudament justificades.
La tramitació per via d’urgència implica que:
a) Els terminis prevists per dur a terme els tràmits del procediment d’elaboració es redueixen a la meitat.
b) Els terminis de les audiències i de la informació pública es redueixen a cinc dies, sens perjudici del que disposa l’article 58.3 de la Llei.