Omet navegació

5.12. Tramesa al Parlament i tramitació parlamentària de projectes i proposicions de llei

El nou Reglament del Parlament de les Illes Balears, aprovat el 19 de març de 2019 (BOIB núm. 49, de 16 d’abril), va entrar en vigor quan va finalitzar la novena legislatura.

Una vegada aprovat el projecte de llei, el Govern ha d’acordar trametre’l al Parlament, juntament amb una memòria i els antecedents necessaris per pronunciar-s’hi, que ha de formalitzar el president.

D’acord amb l’article 124 del Reglament del Parlament, els projectes de llei han d’anar acompanyats d’una exposició de motius, dels antecedents necessaris i dels informes i la documentació preceptiva d’acord amb la llei, perquè el Parlament es pugui pronunciar. A més, han d’incloure una avaluació de la legislació precedent i la seva incidència efectiva.

Partint de d’aquest precepte s’emeten dos informes:

  • Informe d’avaluació de la legislació precedent i la seva incidència efectiva.

  • Informe en el qual es justifica que en la tramitació prelegislativa no s’han emès determinats informes i al qual s’adjunta una relació de la documentació que forma part de l’expedient. (**)

Admissió a tràmit

La Mesa del Parlament ha d’ordenar que es publiqui i que s’obri un període de quinze dies a fi que els grups obtenguin opinions i perquè els serveis de la cambra elaborin un dossier documental.

En el cas de projectes de llei, són necessaris la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i anuncis en mitjans de difusió general.

A més, es preveu com a novetat que, en el cas de projectes de llei que s’han de sotmetre al procediment de participació ciutadana davant la Comissió de Participació ciutadana, tal com ho preveu l’article 201.1 del Reglament, aquest procediment s’ha de produir en el termini de 15 dies esmentat anteriorment.

Aquesta Comissió de Participació ciutadana es crea amb la finalitat d’afavorir i millorar la participació ciutadana i de determinats col·lectius afectats o interessats per qüestions d’interès general o per les iniciatives legislatives presentades en el Parlament.

Per poder fer realitat la participació ciutadana en relació amb els projectes i les proposicions de llei, a petició d’un o més grups parlamentaris, amb l’acord unànime de la Junta de Portaveus, la Mesa del Parlament, una vegada admès a tràmit un projecte de llei o després del tràmit de la presa en consideració, si es tracta d’una proposició de llei (sempre que no es tracti de normes que afectin al desenvolupament bàsic de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears; al projecte de llei de pressuposts generals de la comunitat autònoma; a la reforma de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears; a la competència legislativa de les comissions; o la tramitació sigui en lectura única o simplificada) disposarà que els indicats a l’article 199.1** del Reglament i qualsevol grup parlamentari puguin presentar, dins els primers cinc dies del termini de quinze dies davant de la Mesa de la Comissió de Participació ciutadana, propostes de compareixença motivades que tinguin relació amb l’assumpte per part d’experts, d’entitats i col·lectius, recollits a l’article 199.6 (entitats formalment inscrites al Registre d’associacions) i 199.7 (s’entenen com a col·lectius els que fan la sol·licitud signada com a mínim per vint-i-cinc persones amb domicili censat a les Illes Balears i hauran de tenir els requisits d’identificació prevists a l’article 66 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques).

En el cas de matèries que afectin l’ordenació del territori o l’urbanisme, s’han d’haver complert les tramitacions ambientals pertinents d’acord amb la normativa general. (**)

Esmenes

En el mateix acord d’admissió a tràmit, la Mesa ha d’ordenar que, transcorregut el termini de l’apartat anterior, s’obri el període de presentació d’esmenes —durant un termini de quinze dies les presenten davant de la Mesa de la Comissió els diputats o els grups parlamentaris—, i que es tramitin davant de la comissió corresponent.

Les esmenes poden ser a la totalitat o a l’articulat.

Són esmenes a la totalitat les que tracten sobre l’oportunitat, els principis o l’esperit del projecte de llei i en postulen la devolució al Govern de les Illes Balears, o les que proposen un text complet alternatiu al del projecte. Només poden presentar esmenes a la totalitat els grups parlamentaris. Aquestes esmenes donen lloc a un debat en el Ple, començant per les que sol·licitin la devolució al Govern.

Si el Ple aprova una esmena a la totalitat de les que proposen un text alternatiu, se n’ha de donar trasllat a la comissió corresponent, s’ha de publicar en el Butlletí Oficial del Parlament de les Illes Balears i s’ha d’obrir un nou termini de presentació d’esmenes, que només es poden formular sobre l’articulat.

Les esmenes a l’articulat19 poden ser de supressió, de modificació, d’addició i de substitució. En els tres darrers casos, l’esmena ha de contenir el text concret que es proposa.

Pel que fa a les esmenes a l’articulat, l’article 202 del Reglament del Parlament de les Illes Balears preveu la participació ciutadana en el procediment legislatiu mitjançant la presentació d’aquest tipus d’esmenes per part d’associacions inscrites al Registre d’Associacions del Govern.

Les esmenes a un projecte de llei que suposen un augment de crèdits o una disminució dels ingressos pressupostaris requereixen la conformitat del Govern de les Illes Balears per ser tramitades. Amb aquesta finalitat, la mesa de la comissió encarregada de tramitar-les ha d’enviar al Govern de les Illes Balears, a través de la Presidència del Parlament, aquelles esmenes respecte de les quals la comissió jutgi que suposen augment o disminució en els pressuposts generals en curs.

El Govern de les Illes Balears ha de donar resposta raonada en el termini de quinze dies, transcorregut el qual s’entén que el silenci del Govern expressa conformitat.

Si no s’haguessin tingut en compte aquestes previsions, el Govern pot adreçar-se al Parlament, en qualsevol moment de la tramitació de les esmenes, i plantejar el caràcter modificador dels pressuposts generals vigents. En aquest cas el Ple ha de decidir, després d’un debat de totalitat. En cas d’acceptar-se el criteri del Govern, haurà de donar una resposta raonada en el termini de quinze dies

Una vegada acabat el debat de totalitat, si n’hi ha hagut, i en tot cas finalitzat el termini de presentació d’esmenes, al si de la comissió s’ha de formar una ponència, integrada pels membres de la comissió que designin els grups parlamentaris (en el termini de 48 h) en el nombre que, respecte de cada grup, indiqui la Mesa del Parlament a tots els efectes, escoltada la Junta de Portaveus, amb la representació almenys d’un membre de cada grup parlamentari perquè, en vista del text i de les esmenes presentades a l’articulat, redacti un informe en el termini d’un mes (termini que la Mesa de la Comissió pot prorrogar quan la transcendència o la complexitat del projecte de llei ho exigeixi).

La ponència pot elevar a la comissió transaccions que representin una aproximació entre el text de la iniciativa i el de les esmenes presentades en termini. També pot proposar d’esmenar errors o incorreccions evidents. Per proposar altres modificacions del text de la iniciativa, es requereix la unanimitat de la ponència. En qualsevol cas, el diputat o la diputada té dret a defensar la seva esmena en la ponència.

Una vegada conclòs l’informe de la ponència, comença el debat en comissió, que es fa article per article. Per a cada un, les persones proponents de l’esmena de l’article i els membres de la comissió poden fer ús de la paraula.

Durant la discussió d’un article, la Mesa pot admetre a tràmit noves esmenes que presenti per escrit un membre de la comissió, sempre que tendeixin a aconseguir un acord per aproximació entre les esmenes ja formulades i el text de l’article. També s’admeten a tràmit esmenes que tenguin per finalitat esmenar errors o incorreccions tècniques, terminològiques o gramaticals. Fora d’aquests supòsits no es poden alterar les esmenes presentades, ni per part de les persones proponents, tret dels casos en què ho acordi la comissió per unanimitat.

En cas que, com a conseqüència d’esmenes aprovades, resultin afectats articles no esmenats inicialment o les esmenes dels quals s’haguessin desestimat, qualsevol membre de la comissió podrà presentar per escrit una nova esmena relativa a aquells articles. A més, la comissió podrà incorporar per unanimitat noves esmenes relatives a articles no esmenats per tal que siguin debatudes.

Deliberació en el Ple

En les quaranta-vuit hores següents a la data d’acabament del dictamen, els grups parlamentaris han de comunicar, mitjançant un escrit dirigit a la Presidència de la cambra, els vots particulars i les esmenes que, havent estat defensats i votats en comissió i no incorporats al dictamen, pretenguin defensar en el Ple.

La Presidència de la cambra, una vegada escoltats la Maula i la Junta de Portaveus, pot:

1r. Ordenar els debats i les votacions per articles, o bé per matèries, grups d’articles o d’esmenes quan ho aconselli la complexitat del text, l’homogeneïtat o la interconnexió de les pretensions de les esmenes o la major claredat en la confrontació política de les posicions.

2n. Fixar el temps màxim de debat d’un projecte, distribuint-lo, en conseqüència, entre les intervencions previstes, per dur a terme, una vegada exhaurit, les votacions que restin pendents.

Durant el debat, la Presidència pot admetre esmenes que tenguin com a finalitat esmenar errors o incorreccions tècniques, terminològiques o gramaticals. Només es poden admetre a tràmit esmenes de transacció entre les ja presentades i el text del dictamen si cap grup parlamentari no s’oposa a l’admissió i aquesta comporta la retirada de les esmenes respecte de les quals es transigeix.

El debat en el Ple podrà començar per la presentació de la iniciativa del Govern que faci un dels seus membres. També podrà començar per la presentació del dictamen per part d’un diputat o una diputada de la comissió corresponent, si així ho hagués acordat aquesta, que s’haurà de limitar a donar compte a la cambra per al seu coneixement i il·lustració de les actuacions i dels motius que inspiren el dictamen formulat.

Durant el debat la Presidència podrà admetre esmenes que tenguin com a finalitat d'esmenar errors o incorreccions tècniques, terminològiques o gramaticals.

Només es podran admetre a tràmit esmenes de transacció entre les ja presentades i el text del dictamen si cap grup parlamentari no se n'oposava a l'admissió i aquesta comportava la retirada de les esmenes respecte de les quals es transigeix. Aquestes esmenes es presentaran per escrit a la Presidència.
Qualsevol altra modificació del text del dictamen requerirà l’acord per unanimitat del plenari.

Acabat el debat d’un projecte, si, com a conseqüència de l’aprovació d’un vot particular o d’una esmena o de la votació dels articles, el text resultant podria ser incongruent o fosc en algun dels punts, la Mesa de la cambra pot, per iniciativa pròpia o a petició de la comissió, enviar el text aprovat pel Ple una altra vegada a la comissió amb l’única finalitat que, en el termini d’un mes, efectuï una redacció harmònica que reflecteixi els acords del Ple. El dictamen així redactat s’ha de sotmetre a la decisió final del Ple, que l’ha d’aprovar o rebutjar en conjunt en una sola votació.

En tot aquest procés cobra una especial rellevància la tasca dels assessors parlamentaris que col·laboren en les tasques legislatives de cada assemblea (entre nosaltres, els lletrats), que constitueixen els operadors jurídics que han d’aplicar i vigilar el compliment de les normes de tècnica legislativa. Així, les Normes sobre règim d’assessorament a les comissions del Congrés dels Diputats i del Senat, aprovades per les meses d’ambdues cambres en la sessió conjunta del dia 26 de juny de 1989, entre altres qüestions, atribueixen als lletrats de les Corts Generals tasques en suport del treball legislatiu de les comissions.

El Govern pot retirar un projecte de llei en qualsevol moment de la seva tramitació davant de la cambra, sempre que no hi hagi acord sobre la totalitat de l’articulat.

De les proposicions de llei

Les proposicions de llei s’han de presentar acompanyades d’una exposició de motius i dels antecedents necessaris perquè el Parlament es pugui pronunciar.

Exercida la iniciativa, la Mesa del Parlament ha d’ordenar la publicació de la proposició de llei (BOPIB) i la tramesa al Govern perquè manifesti el seu criteri respecte de la presa en consideració i la seva conformitat o no a la tramitació si implica augment dels crèdits o disminució dels ingressos pressupostaris. Transcorreguts quinze dies des de la notificació sense que el Govern hagi negat expressament la conformitat a la tramitació de la proposició de llei, queda en condicions de ser inclosa en l’ordre del dia del Ple perquè es pugui prendre en consideració.

Així mateix, la Mesa ha d’acordar donar audiència a l’Ajuntament de Palma per a aquelles iniciatives a què fa referència l’article 75.10 de l’Estatut d’autonomia (és a dir, les que afecten el seu règim de capitalitat).

Abans d’iniciar el debat, una de les persones proponents, el diputat o la diputada del grup autor de la iniciativa o la persona que representa el consell insular, pot presentar la proposició al Ple. A continuació, es llegeix el criteri del Govern, si n’hi ha. El debat s’ha d’ajustar el que s’ha establert per als de totalitat.

A continuació, el president o la presidenta ha de demanar si la cambra pren o no en consideració la proposició de llei de què es tracti. En cas afirmatiu, la Mesa ordenarà que es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com anuncis en mitjans de difusió general i, finalment, que s’obri un període de quinze dies perquè els grups parlamentaris recaptin opinions. En cas que la proposició de llei s’hagi de sotmetre al procediment de participació ciutadana davant la Comissió de participació ciutadana, la Mesa del Parlament podrà rebre sol·licituds de compareixença en els 5 primers dies del termini anterior, que es realitzaran de conformitat amb l’article 201.2 del Reglament. Posteriorment, la Mesa acordarà trametre la proposició de llei a la comissió competent, així com obrir el termini corresponent d’esmenes, sense que siguin admissibles esmenes de totalitat de devolució. La proposició segueix el tràmit previst per als projectes de llei.

Les proposicions de llei d’iniciativa popular han de ser examinades per la Mesa del Parlament per determinar el compliment dels requisits legals establerts. Si els compleix, la tramitació s’ha d’ajustar al que es disposa per a les proposicions de llei amb les especificacions legals que regula aquesta iniciativa.

Una proposició de llei pot ser retirada per qui l’hagi proposada, si la iniciativa de retirada es produeix abans que la cambra hagi adoptat l’acord de prendre-la en consideració. Si la proposició de llei ha estat presa en consideració, la retirada només és efectiva si l’accepta el Ple de la cambra.

L’aprovació dels projectes i les proposicions de llei de desplegament bàsic de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears requereix el vot favorable de la majoria absoluta en una votació final sobre el conjunt del text.

Lectura única

Quan la naturalesa del projecte o de la proposició de llei presa en consideració així ho aconselli o la simplicitat de la formulació ho permeti, el Ple de la cambra, a proposta de la Mesa i escoltada la Junta de Portaveus, por acordar, amb el vot favorable de les tres cinquenes parts dels diputats, que es tramiti directament i en lectura única.

Una vegada adoptat aquest acord, si s’havien presentat esmenes firmades per les tres cinquenes parts dels diputats, s’han de debatre i votar. A continuació, o una vegada adoptat l’acord a què fa referència l’apartat anterior, s’ha de debatre segons les normes establertes per als de totalitat i seguidament el conjunt del text s’ha de sotmetre a una sola votació, amb la incorporació, si correspon, de les esmenes acceptades.

Si el resultat de la votació és favorable, el text queda aprovat; en el cas contrari, queda rebutjat.

Procediment simplificat

Com a novetat d’aquest Reglament, es preveu un procediment simplificat que consisteix en que, una vegada finalitzat el termini d’esmenes, a proposta de la Mesa i amb l’acord unànime de la Junta de Portaveus, es debatran i votaran en el plenari les esmenes presentades, sense necessitat de constituir la ponència ni fer el debat en comissió.
 


 
19 Les disposicions finals tenen la consideració d’article, de la mateixa manera que el títol de la llei, la rúbrica de les diverses parts en què sigui sistematitzada, la seva ordenació i l'exposició de motius.