L’article 132 de la Llei 39/2015 estableix que, anualment, les administracions públiques han de fer públic un pla normatiu que ha de contenir les iniciatives legals o reglamentàries que seran elevades per a la seva aprovació l’any següent. Una vegada aprovat, el pla anual normatiu s’ha de publicar en el portal de la transparència de l’Administració pública corresponent. Amb aquest pla, d’acord amb l’exposició de motius de la Llei, se cerca més seguretat jurídica i la predictibilitat de l’ordenament jurídic.
La Llei 50/1997, segons la modificació operada per la Llei 40/2015, aplicable al Govern estatal, preveu que quan s’elevi perquè l’aprovi l’òrgan competent una proposta normativa que no figuri en el pla anual normatiu serà necessari justificar aquest fet en la corresponent memòria de l’anàlisi d’impacte normatiu.
El Consell Consultiu, en el Dictamen núm. 19/2017, va entendre que si no s’hi inclou la iniciativa normativa, res no impedeix modificar el pla per incloure-hi la nova proposta no prevista inicialment o, si més no, hauria de quedar justificat en l’expedient el motiu pel qual no s’ha complert aquest tràmit legalment exigit.
No obstant això, tal com hem avançat, la Sentència del Tribunal Constitucional núm. 55/2018 declara, respecte a la planificació normativa (132), que es tracta d’una regulació de caràcter marcadament formal o procedimental que descendeix a qüestions de detall (periodicitat, contingut i lloc de publicació del pla normatiu). D’acord amb la STC 91/2017, FJ6, aquesta previsió no pot entendre’s emparada en el títol «bases del règim jurídic de les administracions públiques» (article 149.1.18a CE), per la qual cosa envaeix les competències estatutàries de les comunitats autònomes i hi és inaplicable.
Ja en el Projecte de llei del Govern de les Illes Balears que es va trametre al Parlament es va suprimir l’article relatiu a la planificació normativa (el que era l’article 51 de l’avantprojecte –Recurs 11- i que es va mantenir en tota la tramitació de la norma), sense que per esmena s’hagi introduït l’exigència que la iniciativa normativa estigui inclosa en un pla normatiu.
L’any 2018 hi va haver un pla normatiu aprovat pel Consell de Govern, ja que l’article 132 era directament aplicable d’acord amb la jurisprudència sobre la legislació aplicable en el supòsit que l’Estat dicti normativa bàsica incompatible amb la normativa autonòmica anterior i el seu possible efecte de desplaçament, però s’entén que aquesta exigència s’ha extingit (veg. el Dictamen del Consell Consultiu núm. 70/2018, si bé es tracta d’un decret i tampoc no li exigeix la consulta prèvia).