Omet navegació

5.4. Tràmit d'audiència i informació pública

Tràmit d’audiència i informació pública14

Els apartats 2, 3 i 4 de l’article 133 de la Llei 39/2015 han estat declarats contraris a l’ordre constitucional i, per tant, inaplicables a les comunitats autònomes, tret del primer paràgraf de l’apartat 4, que sí que és aplicable als procediments d’elaboració de normes reglamentàries.

Els apartats 2, 3 i 4 de l’article 133 de la Llei 39/2015 preveien el següent:

2. Sense perjudici de la consulta prèvia a la redacció del text de la iniciativa, quan la norma afecti els drets i interessos legítims de les persones, el centre directiu competent ha de publicar el text al portal web corresponent, per tal de donar audiència als ciutadans afectats i sol·licitar totes les aportacions addicionals que puguin fer altres persones o entitats. Així mateix, també es pot demanar directament l’opinió de les organitzacions o associacions reconegudes per llei que agrupin o representin les persones que tinguin drets o interessos legítims que es vegin afectats per la norma i els fins de les quals guardin relació directa amb el seu objecte.

3. La consulta, audiència i informació públiques que regula aquest article s’han de dur a terme de tal manera que els destinataris potencials de la norma i els qui facin aportacions sobre aquesta tinguin la possibilitat d’emetre la seva opinió, per a la qual cosa s’han de posar a la seva disposició els documents necessaris, que han de ser clars i concisos i han de reunir tota la informació necessària per poder pronunciar-se sobre la matèria.

4. Es pot prescindir dels tràmits de consulta, audiència i informació públiques que preveu aquest article en el cas de normes pressupostàries o organitzatives de l’Administració General de l’Estat, l’Administració autonòmica, l’Administració local o de les organitzacions que en depenen o hi estan vinculades, o quan concorrin raons greus d’interès públic que ho justifiquin.

Quan la proposta normativa no tingui un impacte significatiu en l’activitat econòmica, no imposi obligacions rellevants als destinataris o reguli aspectes parcials d’una matèria, es pot ometre la consulta pública regulada a l’apartat primer. Si la normativa reguladora de l’exercici de la iniciativa legislativa o de la potestat reglamentària per una Administració preveu la tramitació urgent d’aquests procediments, l’eventual excepció del tràmit per aquesta circumstància s’ha d’ajustar al que preveu aquella.

L’article 26.6 de la Llei 50/1997 estableix que, quan la norma afecti els drets i els interessos legítims de les persones, el centre directiu competent ha de publicar el text en el portal web corresponent, per tal de donar audiència als ciutadans afectats i obtenir totes les aportacions addicionals que facin altres persones o entitats. Així mateix, es pot obtenir directament l’opinió de les organitzacions o les associacions reconegudes per llei que agrupin o representin les persones els drets o interessos legítims de les quals estiguin per la norma i les finalitats de les quals tenguin relació directa amb el seu objecte.

El termini mínim d’aquesta audiència i informació pública és de 15 dies hàbils, i es pot reduir fins a un mínim de set dies hàbils quan raons degudament motivades així ho justifiquin, i també quan s’apliqui la tramitació urgent d’iniciatives normatives, tal com estableix l’article 27.2.

El tràmit d’audiència i informació pública només es pot ometre quan hi hagi greus raons d’interès públic, que s’han de justificar en la memòria de l’anàlisi d’impacte normatiu.

Actualment, en l’àmbit de la Comunitat Autònoma, l’article 51 de la Llei 1/2019, sota la rúbrica «Transparència i participació ciutadana en el procediment d’elaboració normativa a través del lloc web», estableix que en el lloc web de l’Administració autonòmica hi ha d’haver un espai específic en el qual es puguin consultar les iniciatives normatives i l’estat de la tramitació, així com les consultes prèvies a l’elaboració de l’esborrany, a fi de garantir que els ciutadans disposin d’accés permanent a la informació que, alhora, faciliti la participació i la presentació de suggeriments per mitjans telemàtics.

D’altra banda, l’article 58 de la Llei 1/2019 regula l’audiència i la informació en els termes següents:

Article 58
Audiència i informació pública

1. L’avantprojecte de llei, el projecte de decret legislatiu o el projecte de reglament s’han de sotmetre als tràmits següents:

a) Consulta de les conselleries de l’administració autonòmica, per mitjà de les secretaries generals, quan resulti convenient a criteri de l’òrgan responsable de la tramitació del procediment.
b) Audiència dels interessats, directament o per mitjà de les entitats que els agrupin o els representin reconegudes per llei.
c) Consulta dels consells insulars quan la iniciativa els afecti.
d) Consulta dels ajuntaments, directament o per mitjà de les organitzacions representatives d’aquestes entitats o dels òrgans de participació dels quals formin part, quan la iniciativa els afecti.
e) Informació pública, quan resulti preceptiva o sigui convenient a criteri de l’òrgan responsable de la tramitació. A aquest efecte, s’ha de publicar un anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears que indiqui el termini per fer suggeriments i el lloc web on es pot accedir al projecte normatiu.

2. El termini dels tràmits d’audiència i d’informació pública, que es poden impulsar de forma simultània, ha de ser adequat a la naturalesa de la disposició i, en tot cas, no inferior a deu dies.

3. Es pot prescindir dels tràmits d’audiència i d’informació pública en el cas de normes pressupostàries o organitzatives, i, excepcionalment, quan concorrin raons d’interès públic que ho justifiquin, les quals han de constar en l’expedient.15

Els procediments iniciats abans del 3 de febrer de 2019 (entrada en vigor de la Llei 1/2019) s’han de regir per la normativa vigent en el moment en què es dictà la resolució d’inici, d’acord amb la Instrucció de l’Advocacia 1/2019, de 8 de febrer, sobre regles de dret transitori aplicables als procediments d’elaboració normativa. Per tant, hi és aplicable les instruccions setena, novena i onzena, lletra c), de les Instruccions sobre el procediment per a l’exercici de la iniciativa legislativa del Govern, aprovades per l’Acord del Consell de Govern de 28 de desembre de 2004.
 


 
14 Web Participació ciutadana/Balears Opina.

15 Vegeu article 38 de la Llei 12/2019, de 12 de març, de consultes populars i processos participatius, només en relació amb les normes reglamentàries