Omet navegació

5.5. Informes

En relació amb els informes, la Llei 50/1997 estableix que, tret que normativament s’estableixi una altra cosa, els informes preceptius s’han d’emetre en el termini de deu dies, o d’un mes quan l’informe se sol·liciti a una altra administració o a un òrgan o organisme dotat d’especial independència o autonomia. El centre directiu competent pot sol·licitar motivadament l’emissió urgent dels informes, estudis i consultes sol·licitats, els quals s’han d’emetre en un termini no superior a la meitat de la durada dels indicats abans. En tot cas, dels avantprojectes de llei, els projectes de reial decret legislatiu i els projectes de disposicions reglamentàries, n’ha d’informar la secretaria general tècnica del ministeri o ministeris proponents.

L’article 59.1 de la Llei 1/2019, relatiu a informes i dictàmens estableix, el següent:

1. L’avantprojecte de llei, el projecte de decret legislatiu o el projecte de reglament s’han de sotmetre preceptivament als informes i dictàmens següents, que poden impulsar-se de forma simultània:

a) El dictamen del Consell Econòmic i Social, en els casos que preveu la normativa reguladora.

[Aquest dictamen s’ha de sol·licitar, mitjançant la conselleria competent en matèria de treball, quan la norma (tret que es tracti de la llei de pressuposts) reguli de manera directa i estructural matèries socioeconòmiques, laborals i d’ocupació i quan afecti substancialment l’organització, les competències o el funcionament del Consell Econòmic i Social. D’acord amb el punt 4 de l’Acord del Consell de Govern de 29 d’abril de 2016 pel qual es deixen sense efecte les suspensions de la Llei 16/2012, de 27 de desembre, per la qual se suspenen la vigència de la Llei 10/2000, de 30 de novembre, del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears, i el seu funcionament, aquesta funció consultiva s’ha d’exercir en aquells procediments que s’hagin iniciat posteriorment a la data de la sessió constitutiva d’aquest òrgan (que va tenir lloc el 19 de juliol de 2017).

En aquest punt es pot destacar que la disposició final segona de la Llei 1/2019 modifica la Llei 10/2000, de 30 de novembre, del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears, tant per reduir el termini d’emissió dels dictàmens ( de 45 dies passa a un mes, i en cas d’urgència, de 20 a 10 dies hàbils des de la recepció), com per establir que els dictàmens relatius a projectes de disposicions generals, de rang legal o reglamentari, s’han de sol·licitar i emetre en la fase procedimental establerta en la Llei del Govern de les Illes Balears; és a dir, i d’acord amb l’article 59 quan se sol·liciten la resta d’informes, sense necessitat d’esperar que s’ultimi la tramitació de la norma previ a la sol·licitud del dictamen del Consell Consultiu com es feia abans.]

b) L’informe d’avaluació d’impacte de gènere, en els termes que preveu la normativa sobre igualtat.

[D’acord amb l’article 5.3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, i l’article 3.c) de la Llei 5/2000, de 20 d’abril, de l’Institut Balear de la Dona, s’ha de sol·licitar a aquest Institut l’informe d’avaluació d’impacte de gènere, que ha de tenir per objecte, com a mínim, l’estimació de l’impacte potencial del projecte normatiu en la situació de les dones i dels homes com a col·lectiu, així com l’anàlisi de les repercussions positives o adverses, en matèria d’igualtat, de l’activitat projectada.]

c) En cas de regular un supòsit en el qual els efectes del silenci administratiu siguin desestimatoris, un informe que motivi les raons d’interès general que ho justifiquen.

d) Quan s’estableixin limitacions per a l’accés a activitats econòmiques i serveis o mesures que restringeixin la llibertat d’establiment, un informe que motivi que hi concorren raons d’interès general i que es respecten els principis de necessitat i proporcionalitat, en el marc del que disposa la legislació bàsica estatal en matèria de lliure accés a les activitats de serveis i de garantia de la unitat de mercat.

e) Altres informes o dictàmens que resultin preceptius de conformitat amb la normativa sectorial aplicable.

En els casos que preveu la legislació sectorial que els regula, s’han de sol·licitar determinats informes a certs òrgans de consulta o assessorament. Així, i amb caràcter exemplificatiu, es poden citar el següents:

En matèria de funció pública

  • L’article 115.1.o) de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, en relació amb l’article 37 del Text refós de la Llei de l’estatut bàsic de l’empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, exigeix la negociació amb les organitzacions sindicals en relació amb la determinació de les condicions de treball i les retribucions dels empleats públics.

  • L’article 6.2.d) de la Llei 3/2007 estableix que correspon al conseller competent en matèria de funció pública «Informar sobre els avantprojectes de llei i els projectes de disposicions generals relatius a qüestions pròpies d’altres conselleries en els aspectes que incideixin en la política de personal».

  • L’article 8.3 de la Llei 3/2007 disposa que correspon al Consell Balear de la Funció Pública «Informar preceptivament sobre els avantprojectes de llei relatius al personal al servei de les administracions públiques de la comunitat autònoma de les Illes Balears».

  • L’article 9.2 de la mateixa Llei i l’article 2.1.a) del Decret 66/1989, de 22 de juny, de creació, composició i règim de funcionament de la Comissió de Personal de la CAIB, disposa que aquest òrgan ha d’informar sobre els avantprojectes de llei i els projectes de decret en matèria de personal.

  • L’article 4.d) del Decret 91/2005, d’1 de setembre, pel qual es crea la Comissió Interdepartamental de Retribucions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que correspon a aquesta Comissió emetre un informe previ i preceptiu en relació amb qualsevol avantprojecte de llei o projecte de disposició reglamentària en matèria de retribucions del personal al servei del sector públic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o que suposin un increment de les retribucions establertes.

Si afecta els consumidors i els usuaris, d’acord amb l’article 43.1 de la Llei‑7/2014, de 23 de juliol, de protecció de les persones consumidores i usuàries de les Illes Balears, i l’article 2b) del Decret 75/2001, de 25 de maig, de creació i regulació del Consell de Consum de les Illes Balears, s’ha de sol·licitar un informe a aquest òrgan.

En matèria de serveis socials, l’article 54.1.c) de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, disposa que correspon al Consell de Serveis Socials de les Illes Balears debatre els projectes de normativa general autonòmica i els projectes de plans d’actuació, plans sectorials i plans estratègics en matèria de serveis socials d’àmbit autonòmic abans que s’aprovin, i emetre’n informes preceptius.

En relació amb qüestions relacionades amb la llengua catalana, s’ha de remetre l’esborrany del projecte a la Universitat de les Illes Balears, institució oficial consultiva per a tot el que es refereix a la llengua catalana (article 35 de l’Estatut d’Autonomia).

En matèries relacionades amb l’educació, s’ha de sol·licitar, entre d’altres, l’informe del Consell Escolar de les Illes Balears (article 6 de la Llei de consells escolars de les Illes Balears, aprovada pel Decret legislatiu 112/2001).