Omet navegació

5.13. Publicitat i entrada en vigor

L’article 91 de la CE disposa que «El Rei sancionarà en el termini de quinze dies les lleis aprovades per les Corts Generals, i les promulgarà i n’ordenarà la publicació immediata ». D’altra banda, l’article 9.3 consagra, entre altres principis constitucionals, el principi de publicitat de les normes. Aquesta publicitat de les normes s’aconsegueix, bàsicament, amb la publicació formal, això és, mitjançant la inclusió de la norma jurídica en el butlletí o diari oficial que prevegi l’ordenament jurídic; en el cas espanyol, aquest diari oficial serà el Butlletí Oficial de l’Estat o els diaris oficials de les comunitats autònomes.

D’acord amb l’article 48.2 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears,20 el president del Govern ha de promulgar les lleis del Parlament en nom del rei, i n’ha d’ordenar publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears en el termini dels quinze dies següents a la seva aprovació, així com també en el Butlletí Oficial de l’Estat. A l’efecte de l’entrada en vigor, regeix la data de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.21 La versió oficial castellana és la que la Presidència del Govern de les Illes Balears ha d’enviar (en aquest mateix sentit es pronuncia l’article 10.2.a) de la Llei 1/2019).

L’article 139 de la Llei 39/2015 estableix que les normes amb rang de llei i els reglaments s’han de publicar en el diari oficial corresponent perquè entrin en vigor i produeixin efectes jurídics. Addicionalment, i de manera facultativa, les administracions públiques poden establir altres mitjans de publicitat complementaris.

La publicació dels diaris o butlletins oficials a les seus electròniques de l’Administració, en les condicions i amb les garanties que cada Administració pública determini, té els mateixos efectes que els atribuïts a l’edició impresa.

La publicació del Butlletí Oficial de l’Estat a la seu electrònica de l’organisme competent té caràcter oficial i autèntic en les condicions i amb les garanties que es determinin reglamentàriament. D’aquesta publicació se’n deriven els efectes que preveu el títol preliminar del Codi civil i la resta de normes aplicables.

Precisament amb la publicació, que ha de ser immediata, es produeix la incorporació de la norma a l’ordenament de l’Estat, cosa que permet als ciutadans i als operadors jurídics la possibilitat de conèixer l’existència i el contingut de la norma jurídica escrita. Per això és possible afirmar que la publicació de les normes constitueix una garantia del principi de seguretat jurídica.

Una vegada publicada la llei, l’article 2.1 del Codi civil estableix, com a regla general, una vacatio legis de vint dies; regla general que coneix la seva excepció: tret que la llei expressament disposi una vacatio legis diferent.

D’altra banda, l’article 23 de la Llei 50/1997 estableix que, sens perjudici del que disposa l’article 2.1 del Codi Civil, les disposicions d’entrada en vigor de les lleis o reglaments l’aprovació o proposta dels quals correspongui al Govern o als seus membres, i que imposin noves obligacions a les persones físiques o jurídiques que desenvolupin una activitat econòmica o professional com a conseqüència de l’exercici d’aquesta, han de preveure el començament de la seva vigència el 2 de gener o l’1 de juliol següents a la aprovació.

Aquesta previsió no és aplicable als reals decrets llei, ni quan el compliment del termini de transposició de directives europees o altres raons justificades així ho aconsellin. Aquest fet ha de quedar degudament acreditat en la memòria corresponent.

Aquesta mesura és tributària d’una de les recomanacions incloses en la Comunicació de la Comissió Europea al Consell de 25 de juny de 2008 («The Small Business Act for Europe»), que inclou la de fixar dates concretes d’entrada en vigor de qualsevol norma que afecti les petites i mitjanes empreses, proposta que s’ha incorporat a la normativa estatal.

L’article 52 de la Llei 1/2019 del Govern de les Illes Balears, relatiu a la publicitat de les normes, estableix el següent:

1. Les disposicions legals i reglamentàries s’han de publicar íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears perquè entrin en vigor i produeixin efectes jurídics. Addicionalment, i de manera facultativa, poden establir-se altres mitjans de publicitat complementaris.

2. La publicació del Butlletí Oficial de les Illes Balears a la seu electrònica de l’Administració de la Comunitat Autònoma té caràcter oficial i autèntic en les condicions i amb les garanties que es determinin reglamentàriament, amb els efectes que preveuen el títol preliminar del Codi civil i la resta de normes aplicables.

3. Les disposicions legals, així mateix, s’han de publicar al Butlletí Oficial de l’Estat.

En seu parlamentària es va afegir un apartat 4 a aquest article en el qual s’estableix que s’han de publicar en el lloc web específic de l’Administració autonòmica les normes autonòmiques degudament actualitzades i addicionalment, de manera facultativa, establir altres mitjans de publicitat complementaris, apartat que sens dubte tindria millor punta a l’article precedent, relatiu a la transparència.
 


 
20 L’article 60 de l'EAIB disposa que totes les normes, les disposicions i els actes emanats del Govern i de l'Administració de la Comunitat Autònoma que ho requereixin s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

21 Decret 68/2012, de 27 de juliol, pel qual es regula el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i Ordre del conseller de Presidència de 30 de juliol de 2012 per la qual es regula el procediment de tramesa telemàtica dels documents que s’hagin d’inserir en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.