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2. Els triennis del personal funcionari en serveis especials

Com ja s’ha dit, la situació administrativa de serveis especials computa a efectes d’antiguitat. En el cas que un funcionari o una funcionària de la CAIB es trobi declarada en serveis especials i durant aquest període perfeccioni algun trienni, l’Administració de la CAIB emetrà la resolució de reconeixement corresponent.

A més del dret consistent en el fet que els triennis siguin reconeguts mentre la persona interessada es trobi en serveis especials, el text refós de l’EBEP també preveu el dret a la seva percepció efectiva. En concret l’article 87.2 estableix que el personal funcionari en serveis especials ha de percebre les retribucions del lloc o càrrec que acompleix i no les que li corresponguin com a personal funcionari, sense perjudici del dret a percebre els triennis que tengui reconeguts en cada moment. Aquest dret ja es preveia a l’article 29.2 de la Llei 30/1984, de 2 d’agost, de mesures per a la reforma de la funció pública. És important l’expressió final de l’article 87.2 de l’EBEP «en cada moment» atès que, en cas que no s’hagués previst, es podria interpretar que només es tendria dret a la percepció de la quantia corresponent als triennis reconeguts just en el moment de passar a la situació de serveis especials. De fet, l’article 29.2 de la Llei 30/1984 no incloïa l’expressió esmentada.

L’Administració per a la qual es presten els serveis especials és la que s’ha de fer càrrec de satisfer la quantia corresponent als triennis que tengui reconeguts la persona interessada. Només quan concorri una causa legal que li ho impedeixi se n’ha de fer càrrec l’administració d’origen. Així ho preveu l’article 8.2 del Reial decret 365/1995, de 10 de març, pel qual s’aprova el Reglament de situacions administratives dels funcionaris civils de l’Administració General de l’Estat, que s’aplica subsidiàriament a la nostra administració. El departament de Consultoria, Assessorament i Assistència de Recursos Humans del Ministeri de Política Territorial va considerar que la falta de partida pressupostària és una causa legal que impedeix retribuir els triennis. En data 12 d’agost de 2008 aquest departament de consultoria va emetre un informe del qual s’ha d’extreure el fragment següent:

[…]

Las retribuciones de los funcionarios, como parte del gasto público que son, han de ser consignadas en la Ley de Presupuestos del Estado o de la Comunidad Autónoma correspondiente. Al igual que el resto de las partidas presupuestarias, los créditos destinados a satisfacer las retribuciones de los funcionarios están sometidos a una serie de principios en cuanto a su determinación, compromiso y ejecución.

De esta manera, el artículo 42 de la Ley 37/2003, de 26 de noviembre, General Presupuestaria dispone “que no podrán adquirirse compromisos de gasto ni adquirirse obligaciones por cuantía superior al importe de los créditos autorizados en los estados de gastos, siendo nulos de pleno derecho los actos administrativos y las disposiciones generales con rango inferior a la ley que incumplan con esta limitación, sin perjuicio de las responsabilidades reguladas en el título VII de esta Ley”.

Del contenido de estos artículos se infiere el carácter limitativo que la legislación presupuestaria confiere a los créditos públicos, toda vez que éstos influyen de manera muy directa en el gasto público, y por ende, en las cuentas del Estado. El carácter limitativo del gasto público viene determinado por lo señalado en el artículo 133, apartado 4º de la Constitución que preceptúa que “las administraciones públicas sólo podrán contraer obligaciones financieras y realizar gastos de acuerdo con las Leyes”.

Por consiguiente, si a la hora de elaborar los Presupuestos, no se incluyera en la Ley correspondiente una determinada partida, ha de entenderse que se debe a razones de índole económico y a que no se estima conveniente destinar fondos públicos a dicho fin. Por supuesto, y en base a los artículos anteriormente citados, no podrá comprometerse gasto alguno para obligaciones que no cuenten con crédito previo consignado en la correspondiente Ley de Presupuestos.

Por tanto, en opinión de este Centro Directivo, la falta de partida presupuestaria asignada al abono de los trienios del personal funcionario en situación de servicios especiales ha de entenderse como “causa legal” eximente del pago por parte de la Administración en la que presta sus servicios en dicha situación, debiéndose ser abonados los trienios por el Departamento en el que el funcionario desempeñaba su último puesto de trabajo en situación de servicio activo, en los términos del artículo 8 del Real Decreto 365/1995.