Omet navegació

a. La persona en situació de treball a distància

El teletreball ofereix nombrosos avantatges per a les persones teletreballadores, alhora que també planteja certes preocupacions, com ara l'aïllament potencial de la resta de l’equip. Moltes no coneixen l’abast de les seves necessitats socials fins després d’haver estat en aquesta nova modalitat de treball durant un temps.

Algunes reporten sentiments inicials de pèrdua d’identitat professional i d’autoestima, precisament per falta d’interacció espontània amb la persona que la supervisa. Sol haver també la percepció que la seva feina perdrà visibilitat i que com a conseqüència tindran menys oportunitats de millora professional.

És probable que hi hagi canvis en la freqüència, l’espontaneïtat, el mitjà i la durada de les comunicacions relacionades amb el treball habitual per a les persones que comencen a treballar a distància. A causa d’aquests canvis, l’eficàcia de les comunicacions esdevé més important. De vegades troben que tenen menys reunions i més productives, i això fa que les reunions siguin més valuoses i és probable que millorin la preparació i la participació a les reunions.

Per resoldre eficaçment aquestes inquietuds de pèrdua de visibilitat i aconseguir la qualitat de les comunicacions necessàries per a un teletreball amb èxit, cal tenir un diàleg obert sobre aquests temes i una planificació conjunta entre la persona que treballen en remot i la que la supervisa. A més, els horaris i dies de teletreball han de ser dissenyats individualment per aconseguir un equilibri satisfactori entre el temps dedicat al lloc de treball remot i a l’oficina. L’establiment d’horaris bàsics a l’oficina permet a la persona que treballa en remot participar en reunions i tenir accés a les instal·lacions i als recursos de l’oficina principal.

El teletreball és un programa flexible. La persona que treballa en remot es pot mantenir flexible sobre el calendari, especialment durant el període d’ajust inicial. D’aquesta manera, trobarà el funcionament òptim per a la seva manera de fer i per a les necessitats laborals. Això també hauria de permetre que la persona que treballa en remot respongui a contingències inesperades, que poden requerir un canvi d’horari o de jornada de teletreball.

Especialment en les situacions que la persona treballa des de casa, de vegades es pot caure en el parany d’allargar les jornades, potser per demostrar a la persona que la supervisa o amb les que col·labora que treballen molt els dies de teletreball. També poden experimentar sentiments de culpa per no ser a l’oficina. Els efectes del comportament laboral poden afectar la qualitat del treball i la vida familiar de la persona.