Omet navegació

iii. Els lladres de temps

Els lladres de temps són assumptes que es presenten en la nostra jornada laboral de manera no anunciada. No solen ser gaire importants però aconsegueixen distreure’ns de les nostres prioritats durant una estona, de vegada força llarga. Destorben la nostra concentració perquè apareixen de manera inesperada.

En el cas de les persones que treballen a distància, el nombre d’assumptes inesperats que es poden presentar en la jornada laboral té el potencial d’incrementar-se notablement, per bé que n’hi ha d’altres que poden desaparèixer. Cal posar un èmfasi addicional, en aquests casos, a l’hora de gestionar el nostre context: amb qui compartim l’espai, com aconseguim la privacitat que ens pugui caler en determinats moments, com fem saber a les altres persones que hi pugui haver a prop que estem dins la nostra jornada laboral i no volem interrupcions, etc. Aquests temes també els ampliarem al bloc 3.

Això condueix a l'anomenat "efecte de fulla de serra": sempre que tornem a submergir-nos en la nostra feina, ens tornarà a molestar, i després trigarem una mica més a centrar-nos de nou en l’activitat que fèiem. Poden ser una trucada al mòbil durant una reunió o que algú ens faci una consulta mentre treballem en la presentació d’un projecte.

Presentem alguns dels lladres de temps més comuns en el quadre següent:

ELS LLADRES DEL TEMPS
Establiment d’objectius poc clar Manca d’autodisciplina
Manca de prioritats No acabar les tasques
Voler fer molt al mateix temps Distraccions, soroll
Manca de claredat amb l’activitat i tasques que ens queden per fer Discussions llargues
Mala planificació diària Manca de preparació a les reunions i discussions
Desorganització personal, lloc de feina desordenat Comunicació imprecisa o inexistent
Mal sistema d’arxiu Fer safareig
Buscar notes, adreces, números de telèfon Massa comunicació
Manca de motivació, actitud d’indiferència davant de la feina Massa informes
Manca de coordinació i treball en equip Ajornaments indefinits
Interrupcions telefòniques Voler saber tots els fets
Visites imprevistes Temps d’espera en reunions
Incapacitat de dir no Precipitar-se, impaciència
Informació incompleta o que arriba tard Poca assignació de feina a col·laboradors
Perfeccionisme Poc control de les tasques assignades

Hem vist el concepte de lladres de temps, amb alguns exemples propis del context laboral (tot i que n’hi ha que també poden tenir sentit en un context personal, com ara un mal sistema d’arxiu, la incapacitat de dir no o el perfeccionisme, entre d’altres).
Creieu que el fet de treballar des d’un lloc que no és l’oficina habitual pot comportar altres lladres de temps? Quins altres exemples podríeu trobar si treballeu, per exemple, des d’una oficina compartida? I des de casa?