Els lladres de temps són assumptes que es presenten en la nostra jornada laboral de manera no anunciada. No solen ser gaire importants però aconsegueixen distreure’ns de les nostres prioritats durant una estona, de vegada força llarga. Destorben la nostra concentració perquè apareixen de manera inesperada.
En el cas de les persones que treballen a distància, el nombre d’assumptes inesperats que es poden presentar en la jornada laboral té el potencial d’incrementar-se notablement, per bé que n’hi ha d’altres que poden desaparèixer. Cal posar un èmfasi addicional, en aquests casos, a l’hora de gestionar el nostre context: amb qui compartim l’espai, com aconseguim la privacitat que ens pugui caler en determinats moments, com fem saber a les altres persones que hi pugui haver a prop que estem dins la nostra jornada laboral i no volem interrupcions, etc. Aquests temes també els ampliarem al bloc 3.
Això condueix a l'anomenat "efecte de fulla de serra": sempre que tornem a submergir-nos en la nostra feina, ens tornarà a molestar, i després trigarem una mica més a centrar-nos de nou en l’activitat que fèiem. Poden ser una trucada al mòbil durant una reunió o que algú ens faci una consulta mentre treballem en la presentació d’un projecte.
Presentem alguns dels lladres de temps més comuns en el quadre següent:
ELS LLADRES DEL TEMPS | |
---|---|
Establiment d’objectius poc clar | Manca d’autodisciplina |
Manca de prioritats | No acabar les tasques |
Voler fer molt al mateix temps | Distraccions, soroll |
Manca de claredat amb l’activitat i tasques que ens queden per fer | Discussions llargues |
Mala planificació diària | Manca de preparació a les reunions i discussions |
Desorganització personal, lloc de feina desordenat | Comunicació imprecisa o inexistent |
Mal sistema d’arxiu | Fer safareig |
Buscar notes, adreces, números de telèfon | Massa comunicació |
Manca de motivació, actitud d’indiferència davant de la feina | Massa informes |
Manca de coordinació i treball en equip | Ajornaments indefinits |
Interrupcions telefòniques | Voler saber tots els fets |
Visites imprevistes | Temps d’espera en reunions |
Incapacitat de dir no | Precipitar-se, impaciència |
Informació incompleta o que arriba tard | Poca assignació de feina a col·laboradors |
Perfeccionisme | Poc control de les tasques assignades |
Hem vist el concepte de lladres de temps, amb alguns exemples propis del context laboral (tot i que n’hi ha que també poden tenir sentit en un context personal, com ara un mal sistema d’arxiu, la incapacitat de dir no o el perfeccionisme, entre d’altres).
Creieu que el fet de treballar des d’un lloc que no és l’oficina habitual pot comportar altres lladres de temps? Quins altres exemples podríeu trobar si treballeu, per exemple, des d’una oficina compartida? I des de casa?