Omet navegació

11. Supòsits especials: personal funcionari de carrera docent no universitari i personal funcionari interí

1. Personal funcionari de carrera docent no universitari

L'Acord de gener de 2018 introdueix una espècie d'enquadrament extraordinari per al personal funcionari de carrera docent no universitari que accedeix a llocs de treball de l'àmbit dels serveis generals amb posterioritat a l'enquadrament extraordinari, ja que el que hi va accedir amb anterioritat ja va ser enquadrat, d'acord amb les regles generals d'enquadrament indicades en el punt 5.7.

Concretament, l'acord estableix:

El personal funcionari de carrera docent no universitari que accedeixi a llocs de treball de l'àmbit de serveis generals mitjançant un procediment de provisió ordinària, sigui per concurs o per lliure designació, i que acrediti deu anys de serveis prestats de manera ininterrompuda en el mateix grup de titulació, ha de ser enquadrat en el nivell I de carrera horitzontal amb efectes des de la data de presa de possessió del lloc obtingut en el procediment de provisió corresponent.

En el supòsit d'haver prestat serveis en diferents grups de titulació, s'ha de tenir en compte la regla de la ponderació establerta en el punt 3 per enquadrar-lo.

Si existeixen interrupcions en la prestació dels serveis que no superen vint dies, s'entén als efectes d'aquest punt que no hi ha interrupció.

A l'efecte de carrera professional, el personal que estigui en aquesta situació inicia la carrera professional horitzontal en l'àmbit dels serveis generals en el nivell I de carrera en el moment de la presa de possessió, sempre que acrediti com a mínim cinc anys de serveis prestats en el mateix grup de titulació.

En el supòsit d'haver prestat serveis en diferents grups de titulació, s'ha d'atendre a la regla de ponderació assenyalada al punt 5.7, i com a màxim pot obtenir el nivell I de carrera.

La progressió de la carrera a partir d'aquest moment es du a terme amb la participació en les diferents convocatòries ordinàries, sempre que compleixi tots els requisits establerts.

2. Personal funcionari interí i laboral temporal

L'Acord de novembre de 2015 i la modificació duita a terme a l'Acord de gener de 2018 van establir un procediment extraordinari per al personal que ocupava llocs de treball de l'àmbit dels serveis generals en data 12 de novembre de 2015 en el cas del personal funcionari interí o 6 de novembre de 2015 en el cas de personal laboral temporal i continu perquè en el moment d'aprovar un procés selectiu per accedir com a funcionari de carrera o laboral fix els sigui reconegut com a màxim el nivell I de carrera en el cos, escala o categoria professional al qual accedeixin, d'acord amb les regles i els supòsits següents.

1. Personal funcionari interí que aprovi un procés selectiu en el cos o l'escala que ocupava com a interí:

- Que superi les proves selectives derivades de les ofertes públiques d'ocupació dels anys 2014, 2015, 2016 i 2017.
- Que ocupi mitjançant nomenament de funcionari interí un lloc des del 12 de novembre de 2015.
- Que les proves selectives que superi siguin en el mateix cos o escala.
- Que, com a mínim, hagi prestat cinc anys de serveis ininterrompudament.

Concretament, l'acord estableix que:

7.1. El personal funcionari interí de l'àmbit dels serveis generals que estigui en actiu en data 12 de novembre de 2015 i assoleixi la condició de funcionari de carrera per haver superat les proves selectives corresponents a les ofertes públiques d'ocupació dels anys 2014, 2015, 2016 i 2017 en el mateix cos o escala, i que acrediti haver prestat cinc anys de serveis de manera ininterrompuda en l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, ha de ser enquadrat en el nivell I de carrera horitzontal amb efectes des de la data de presa de possessió com a funcionari de carrera.

2. Personal funcionari interí que aprovi un procés selectiu en el cos o escala que ocupava com a interí derivat de l'execució d'una oferta pública posterior a la de l'any 2017:

- Que ocupi un lloc adscrit a un cos o una escala no inclòs a les ofertes públiques dels anys 2014, 2015, 2016 i 2017.
- Que l'ocupi, com a mínim, des del 12 de novembre de 2015.
- Que hagi superat les proves selectives.
- Que, com a mínim, hagi prestat cinc anys de serveis en el cos o escala corresponent, sense interrupcions.

Concretament, l'acord estableix que:

En el supòsit que a les ofertes públiques esmentades no s'ofereixi el cos, escala o especialitat per al qual està nomenat el personal funcionari interí, caldrà esperar la convocatòria de la primera oferta pública que n'inclogui per a l'enquadrament assenyalat en el paràgraf anterior.

3. Personal laboral temporal que aprovi un procés de selecció per a personal laboral fix en la categoria professional laboral que ocupa o en el cos o l'escala funcionarial equivalent, en els supòsits de categories professionals per funcionaritzar.

L'acord estableix el punt següent:

7.1. El personal laboral temporal al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que estigui en actiu en data 6 de novembre de 2015 i assoleixi la condició de personal laboral fix perquè ha superat les proves selectives corresponents a la primera oferta d'ocupació pública en la mateixa categoria convocada per al personal laboral o en el cos o escala equivalent en el supòsit de personal laboral temporal que ocupa llocs de treball que s'han declarat per funcionaritzar i que acrediti haver prestat cinc anys de serveis de manera ininterrompuda en l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, ha de ser enquadrat en el nivell I de carrera horitzontal amb efectes de la data de presa de possessió com a laboral fix o funcionari de carrera.

La diferència en aquest supòsit és el fet que a les ofertes públiques d'ocupació dels anys 2014, 2015, 2016 i 2017 no s'han oferit llocs de treball de personal laboral fix i, per tant, cal atenir-se a la primera convocatòria de la categoria professional corresponent.

D'altra banda, s'assenyala el fet que es convoqui un cos o una escala de personal funcionari equivalent en el supòsit del personal laboral temporal que ocupa llocs de treball que s'han declarat per funcionaritzar. En aquest supòsit, si s'han convocat a les ofertes indicades, en tot cas, se segueix el mateix sistema que per al personal funcionari interí indicant en el punt 1 anterior.

Què són llocs de treball declarats per funcionaritzar? Són llocs de treball de categories professionals laborals que no sortiran mai en un procés selectiu de personal laboral perquè la categoria està declarada per extingir per a personal laboral.

En l'àmbit dels serveis generals encara hi ha personal laboral en aquesta situació, que prové bàsicament de processos de transferència de personal de l'Estat, que fonamentalment són les categories laborals d'ordenança, auxiliar administratiu, administratiu, tècnic de grau mitjà i tècnic superior (vegeu la disposició transitòria segona del TREBEP).

4. Personal funcionari interí i laboral temporal que superi les proves selectives a un cos, escala o categoria diferent del que presta serveis com a funcionari interí o com a laboral temporal.

En aquest darrer supòsit s'ha de tenir en compte la regla de la ponderació establerta a l'Acord de novembre de 2015 per enquadrar-lo com a màxim en el nivell I de carrera horitzontal amb efectes de la data de presa de possessió com a funcionari de carrera o laboral fix, sempre que acrediti haver prestat servei el temps necessari de manera ininterrompuda a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears independentment del cos, l'escala o la categoria professional.

En tots els supòsits, si hi ha interrupcions en la prestació dels serveis que no superin vint dies, s'entén a l'efecte d'aquest punt que no hi ha interrupció.

5. Referència especial a les darreres sentències relatives al dret a la carrera professional del personal funcionari interí i laboral temporal.

  • Sentència núm. 280/2019 de la sala social del Tribunal Suprem. Recurs de cassació 1/2018.
  • Sentència núm. 293/2019 de la sala contenciosa administrativa del Tribunal Suprem. Recurs de cassació 2595/2017.
  • Sentència núm. 304/2019 de la sala contenciosa administrativa del Tribunal Suprem. Recurs de cassació 2751/2017.

L'admissió a tràmit dels recursos de cassació és per determinar si la carrera professional horitzontal ha de ser considerada «condició de treball» a fi de valorar les diferències de règim jurídic aplicables als funcionaris interins i al personal laboral no fix i, si escau, determinar si hi ha discriminació o no en aquells supòsits en què el personal esmentat quedi exclòs de la possibilitat d'aplicar la carrera professional horitzontal. Tot això, des de l'òptica de la Directiva 1999/70/CE, del Consell Europeu, de 28 de juny de 1999, relativa al treball de durada determinada i la normativa nacional corresponent.

Concretament, la clàusula quarta de la Directiva 1999/10, titulada «Principis de no discriminació», estableix que no es pot tractar els treballadors amb un contracte de durada determinada d'una manera menys favorable que els treballadors fixos comparables per l'únic motiu de tenir un contracte de durada determinada, llevat que se'n justifiqui un tracte diferent per raons objectives.

Aquesta Directiva, d'aplicació directa davant els tribunals per la primacia del dret comunitari, imposa, pel que fa a les condicions de treball i els criteris d'antiguitat relatius a les condicions de treball, la prohibició de tractar les persones treballadores amb un contracte de durada determinada d'una manera menys favorable que els treballadors fixos comparables per l'únic fet de tenir un contracte de durada determinada.

En resum, les sentències cassen en el sentit següent:

- Que la participació en un sistema de carrera professional i les conseqüències econòmiques derivades d'aquesta estan incloses en el concepte «condicions de treball» de la clàusula quarta de l'Acord marc incorporada a la Directiva 1999/70 referida al principi de no discriminació.
- Que hi ha discriminació del personal laboral temporal i del personal funcionari interí per impedir la participació en la carrera professional horitzontal dissenyada.
- Estimen els recursos presentats i declaren el dret dels recurrents a la carrera professional i, si reuneixen les condicions establertes, al fet que se'ls acrediti el concepte retributiu previst i amb efecte des que es va produir per als empleats públics als quals es va reconèixer, més els interessos legals corresponents.

Conseqüències:

• Enquadrament inicial del personal temporal que ocupava llocs de treball a 31 de desembre de 2015 i que interposà una demanda.

• Retrotreure els efectes retributius a data 31 de desembre de 2015 fins al moment de la sentència, sempre que la situació es mantengui.