Omet navegació

12.1. Efectes de l'avaluació

El TREBEP no concreta els efectes de l'avaluació i deixa aquesta previsió a les lleis que desenvolupin el TREBEP. Ara bé, sí que preveu una sèrie d'àmbits en els quals la legislació de desenvolupament necessàriament ha d'especificar quins efectes, positius o negatius, produeix l'avaluació.

Quant als positius, repercutirien en la carrera professional horitzontal, la formació, la provisió de llocs de treball i la percepció de retribucions complementàries.

Quant als negatius, repercutirien en la continuïtat en un lloc de treball obtingut per concurs, ja que aquest quedaria vinculat a l'avaluació d'acord amb els sistemes d'avaluació que cada administració pública determinàs, donant audiència a la persona interessada, i per la corresponent resolució motivada.

Pel que fa a la normativa autonòmica, l'article 39 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix l'obligatorietat que les administracions de les Illes Balears implantin progressivament sistemes d'avaluació de l'acompliment del personal al seu servei com a instrument per millorar la motivació, el rendiment i la qualitat dels serveis públics.

La Llei autonòmica també indica que aquests sistemes d'avaluació han de ser públics i han de garantir l'objectivitat i la imparcialitat dels resultats. A més, s'han de tenir en compte tant en la promoció de la carrera professional com en la determinació dels conceptes retributius lligats a la productivitat, i poden donar lloc al reconeixement de recompenses.

Els criteris que s'han de considerar, a l'hora d'avaluar l'acompliment, segons la Llei 3/2007, són els resultats obtinguts, els comportaments o les conductes professionals, els projectes implantats o executats i la resta de paràmetres que s'estableixin reglamentàriament.

El sistema dissenyat es fonamenta en l'avaluació de les conductes professionals relacionades amb les competències necessàries per desenvolupar les funcions assignades. La definició d'aquestes competències permet identificar els coneixements, habilitats, actituds i valors que s'han d'haver assolit per desenvolupar la feina amb un grau alt d'eficàcia i d'eficiència.

I com ja s'ha dit anteriorment quan s'ha explicat la carrera professional horitzontal de l'àmbit dels serveis generals de la CAIB, els acords han vinculat completament la progressió de la carrera professional horitzontal a l'avaluació de l'acompliment. Concretament, en diferents punts dels acords s'estableix el que es detalla a continuació.

A la disposició transitòria quarta de l'Acord de maig de 2015:

La progressió en el sistema ordinari de carrera professional no pot dur-se a terme fins que no es faci el desplegament normatiu del sistema d'avaluació de l'acompliment, que ha de preveure que l'obtenció de resultats negatius en l'avaluació de l'acompliment donarà lloc a la no valoració del mèrit relatiu al treball desenvolupat durant el període avaluat en els processos de selecció i provisió, i pot donar lloc a la remoció del lloc obtingut per concurs, sempre amb audiència a la persona interessada i mitjançant una resolució motivada.

Com es pot veure, en aquest punt ja s'estableix un manament al legislador per desenvolupar sistemes d'avaluació i les conseqüències dels seus resultats negatius.

L'Acord de novembre 2015 desenvolupa un poc més el model d'avaluació indicant que:

5.1. Per progressar en la carrera professional, es desenvolupa un model en què l'avaluació de l'acompliment i la millora contínua es configura com l'eix fonamental. És a dir, a més del requisit de cinc anys de permanència en el nivell d'origen, s'ha de superar l'avaluació corresponent.

Per tot això, s'estableix un període d'implantació de l'avaluació gradual basat en els següents ítems:

Bloc I. Avaluació de competències professionals

L'avaluació de les competències es fonamenta en l'avaluació de les conductes professionals relacionades amb les competències necessàries per desenvolupar les funcions assignades al lloc de treball.

La definició d'aquestes competències ha de permetre identificar els coneixements, habilitats, actituds i valors necessaris per desenvolupar la feina amb un grau d'eficàcia i eficiència òptim.

Bloc II. Avaluació dels resultats obtinguts

L'avaluació dels resultats obtinguts és fonamental en la consecució dels objectius d'una unitat, així com l'establiment d'un sistema d'indicadors per conèixer el grau de consecució.

L'avaluació del compliment d'objectius té en compte la consecució dels assignats, així com la implicació i contribució individual en la consecució dels objectius de la unitat.

Bloc III. Aprenentatge, docència i gestió del coneixement

S'entén per aprenentatge el procés mitjançant el qual s'adquireix una determinada habilitat, s'assimila informació o s'adopta una nova estratègia per mantenir la competència professional i millorar-la, amb la finalitat de contribuir a elevar la qualitat dels serveis, a la consecució dels objectius estratègics de l'organització i al desenvolupament professional dels empleats públics.

S'entén per docència el procés de transmissió de coneixements, tècniques i habilitats. D'altra banda, s'entén per gestió del coneixement les diferents accions encaminades a crear, capturar, transformar, difondre i utilitzar el coneixement per a la gestió efectiva del capital intel·lectual en el desenvolupament de l'organització.

A més a més, entre els requisits establerts per progressar en la carrera professional s'assenyalen els següents:

  • Obtenir la puntuació mínima establerta en el procés d'avaluació corresponent al període temporal de permanència en el nivell inferior.
  • Acreditar almenys quatre anys de períodes d'avaluació no negatius per accedir als nivells I i II, i cinc anys per als nivells III i IV. S'entén per avaluació negativa obtenir menys del 50 % de la valoració màxima anual.

Independentment de tot això, hem de ser conscients que l'avaluació de l'acompliment dels llocs de treball no ha format part de la tradició gestora pública de l'Administració espanyola. Les raons i la justificació són de procedència diversa, des de l'absència de paràmetres reals per a l'avaluació, la desconnexió d'aquesta amb els elements de carrera i amb la provisió, fins a l'absència d'elements retributius que persegueixin premiar una productivitat real més gran.

La implantació de l'avaluació de l'acompliment en les administracions públiques serà complexa i polèmica, tant en la fase normativa com, especialment, en la d'aplicació.

Tot i això, en l'àmbit dels serveis generals, des de l'any 2017 s'ha implantat l'avaluació de competències professionals, que s'explica de forma succinta a l'apartat que ve a continuació.