Els acords de Consell de Govern que s’expliquen a continuació ratifiquen acords de les meses de negociació.
Concretament, en l’àmbit dels serveis generals hi ha dues meses de negociació, la Mesa Sectorial de Serveis Generals (àmbit funcionarial) i el Comitè Intercentres (àmbit laboral).
D’acord amb l’article 38 del TREBEP, en el si de les meses de negociació corresponents (en el nostre cas, la Mesa Sectorial de Serveis Generals i el Comitè Intercentres), els representants de les administracions públiques poden concertar pactes i acords amb la representació de les organitzacions sindicals legitimades a aquests efectes, per determinar condicions de treball.
Així mateix, també afegeix que perquè tenguin validesa i eficàcia és necessari que els òrgans de govern corresponents (en el nostre cas, el Consell de Govern) les aprovin de manera expressa i formal. Quan s’aprovin, aquests acords seran directament aplicables al personal inclòs en el seu àmbit d’aplicació.
D’acord amb tot això, l’Administració ha anat aprovant acords relatius a la carrera professional, que s’enumeren i s’expliquen a continuació.
Acord del Consell de Govern de 24 d’octubre de 2008
Aquest primer acord inicia la negociació de la carrera professional horitzontal per al personal empleat públic de serveis generals una vegada que entri en vigor la llei que configurarà la nova funció pública de la CAIB.
Així mateix, també estableix una sèrie de requisits i regles de joc que s’han anat desenvolupant en els acords posteriors.
Concretament, estableix:
• La remissió de les característiques, requisits, imports, nivells, sistemes d’avaluació de l’acompliment, etc. als acordats per al personal del Servei de Salut de les Illes Balears.
• L’accés inicial a través d’un enquadrament extraordinari i per una sola vegada, que tindrà en compte exclusivament el temps de serveis prestats fins a la data en què la implantació tengui efectes econòmics.
• Un model estructurat en quatre nivells o esglaons i el temps que els empleats públics han de romandre en cada nivell (cinc anys).
• Les retribucions anuals de complement per grups i nivells.
• Els efectes econòmics derivats de la implantació de la carrera professional, que estava prevista per a l’1 de juliol de 2010.
No obstant això, l’inici de la carrera professional en l’àmbit dels serveis generals s’ha anat posposant a conseqüència de la suspensió i la reprogramació dels efectes econòmics de la implantació d’aquest acord any rere any fins a l’any 2015.
Acord del Consell de Govern de 8 de maig de 2015
Aquest acord presenta, en la seva exposició de motius
[...] el segon paràgraf de l’apartat 5 de l’article 23 de la Llei 13/2014, modificat pel punt 2 de la disposició final primera de la Llei 1/2015, de 19 de febrer, per la qual es modifica l’ordenació farmacèutica de les Illes Balears, estableix: «Això no obstant, i a més del règim específic que preveu el segon paràgraf de l’article 22 d’aquesta Llei, les modificacions dels acords o els nous acords en matèria exclusivament de carrera professional pel que fa al personal estatutari sanitari, d’una banda, al personal docent, d’una altra, i a la resta de personal funcionari, estatutari i laboral, d’una altra, poden desplegar efectes econòmics en el darrer trimestre de l’any 2015, sempre que la incidència econòmica d’aquests acords l’any 2015 es relacioni directament amb un major rendiment dels recursos humans o amb l’assoliment de resultats, sens perjudici que es puguin preveure pagaments a compte de la manera i en els terminis que s’acordin, els quals s’han d’imputar i regularitzar posteriorment en el darrer trimestre de l’any 2015 d’acord amb els criteris que s’estableixin. En aquests casos, i en la mesura que aquests acords afectin alguns dels acords a què fan referència els apartats anteriors d’aquest article o l’article 21.2, s’ha d’entendre aixecada la suspensió fins al 31 de desembre de 2015 dels acords corresponents o de la part d’aquests acords que estableixen els preceptes esmentats».
[...] qualsevol acord que s’assoleixi per implantar el model de carrera professional horitzontal, tal com preveu l’EBEP, ha de comptar amb la cobertura legal que el faci viable, per la qual cosa s’ha de modificar la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i el conveni col·lectiu vigent per al personal laboral, en el sentit d’incloure-hi la regulació del concepte retributiu de carrera professional, sens perjudici de poder fer pagaments a compte d’aquest concepte.
Aquest acord, que afecta el personal funcionari i laboral de serveis generals de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, preveu, una vegada fet amb caràcter extraordinari l’enquadrament inicial que estableix la disposició transitòria primera, el pagament a compte mitjançant el concepte «a compte del complement de carrera horitzontal», amb efectes de dia 1 d’octubre de 2015.
Els aspectes que desenvolupa aquest acord són els següents:
• Àmbit subjectiu d’aplicació.
• Característiques.
• Requisits.
• Estructura.
• Retribucions.
• Àrees de valoració i efectes d’aquesta en la carrera.
• Procediment per obtenir nous nivells de carrera.
• Enquadrament extraordinari.
• Taula de ponderació de serveis prestats.
L’enquadrament extraordinari havia de tenir efectes a partir de l’1 d’octubre de 2015.
Posteriorment, i atès que la situació de la Hisenda autonòmica, tanmateix, no permetia atendre totes les despeses públiques inherents a l’aplicació d’aquest acord, l’Acord del Consell de Govern de 25 de setembre de 2015 va suspendre determinats punts dels acords de desenvolupament de la carrera professional del personal funcionari dels serveis generals (BOIB núm. 141, de 26 de setembre de 2015), sens perjudici de la possibilitat de renegociar el contingut dels acords corresponents, amb les ratificacions dels òrgans de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Derivat de la renegociació, es va aprovar el següent acord:
Acord del Consell de Govern de 20 de novembre de 2015
Aquest acord desplaça el de maig de 2015 en determinats aspectes, però a més, passa a regular-ne altres de nous que no es recollien en el de maig de 2015.
Per tant, per entendre el que fins ara s’ha regulat i aplicat en la carrera professional horitzontal de l’àmbit dels serveis generals, s’han de tenir en compte aquests dos acords, així com un de posterior que els va modificar.
Preceptes que desplacen l’Acord de maig de 2015:
• Nova data d’enquadrament inicial (31 de desembre de 2015).
• Nova data d’efectes econòmics (1 de gener de 2016).
• Nova taula de ponderació dels serveis prestats prèviament.
• Modificació del model de carrera (reformula les àrees de valoració i els efectes d’aquesta en la carrera).
Preceptes nous que complementen l’Acord de maig de 2015:
• Establiment del primer procediment de carrera ordinària.
• Regulació de la carrera del personal funcionari interí i laboral temporal preexistent en data 31 de desembre de 2015 que superi el procés selectiu en la primera oferta pública següent.
Per acabar, els dos acords de 2015 anteriors van ser modificats per un altre acord, concretament, aquest:
Acord del Consell de Govern de 19 de gener de 2018
Aquest acord modifica els dos anteriors i introdueix una sèrie d’aspectes que no es van tenir en compte a l’hora de la implantació de la carrera i que són necessaris per poder-hi avançar.
Concretament, aquest darrer modifica els anteriors en els aspectes següents:
• Modifica la disposició transitòria segona de l’Acord de maig de 2015 per possibilitar que el personal que romangui en algun tipus de situació diferent de l’activa no requereixi el reingrés previ per poder dur a terme l’enquadrament inicial (vegeu el punt 5.7 d’aquest tema, relatiu a l’enquadrament extraordinari).
• Desenvolupa els criteris d’homologació de la carrera professional reconeguda en altres administracions.
• Modifica el model de carrera ordinària de l’Acord de novembre de 2015 per tal d’adequar-lo al que desenvolupa aquesta Administració amb relació a l’avaluació.
• Modifica la regulació de la carrera del personal funcionari interí i laboral temporal preexistent en data 31 de desembre de 2015 (data d’enquadrament inicial) que superi un procés selectiu per donar cabuda al personal que a la primera oferta pública no s’ha pogut presentar perquè no s’ha convocat el seu cos, escala, especialitat o categoria, i també per al que ha aprovat un procés selectiu en un cos, escala, especialitat o categoria diferent de la que ocupa com a funcionari interí o laboral temporal.
• Introdueix supòsits d’accés a altres cossos, escales o categories mitjançant processos selectius de promoció interna i torn lliure, i conseqüències en la carrera professional reconeguda en el cos, l’escala o la categoria d’origen.
• Introdueix el supòsit d’un enquadrament especial del personal funcionari docent que accedeix per un sistema de provisió a llocs de treball de funcionariat de l’àmbit dels serveis generals.
Tots aquests acords tenen un caire transitori fins que s’aprovi un reglament que reguli la carrera professional horitzontal. No obstant això, seria desitjable elaborar un text refós de tots els acords de carrera per tal d’aclarir-ne la regulació.