Omet navegació

9. Homologacions de la carrera professional horitzontal

1 . Aspectes generals

L'Acord de gener de 2018 introdueix una modificació en l'àmbit d'aplicació per permetre l'homologació de la carrera professional i no deixar-ho tot a possibles convenis de col·laboració.

Concretament, es pot homologar la carrera professional del personal funcionari de carrera que accedeixi a llocs de treball inclosos en la relació de llocs de treball de personal funcionari de l'àmbit dels serveis generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

S'hi diferencien dos supòsits:

• Homologació de carrera professional horitzontal del personal que accedeixi a la CAIB a través d'un procediment de provisió de llocs de treball.

• Homologació retributiva de carrera professional horitzontal del personal que accedeixi a la CAIB mitjançant ocupació en comissió de serveis de llocs de treball.

2 . Homologació de la carrera professional

Consisteix en l'homologació de la carrera professional del personal funcionari de carrera d'altres administracions que accedeix a l'Administració de la CAIB mitjançant un procediment de provisió de llocs de treball (sigui per concurs o per lliure designació) amb data posterior a l'enquadrament inicial.

Concretament, l'Acord de gener de 2018 diu:

d ) El personal funcionari de carrera de qualsevol administració pública que accedeixi per mitjà de sistemes ordinaris de provisió, bé sigui per concurs de mèrits o bé per lliure designació, amb posterioritat a l'enquadrament inicial [el que hi va accedir amb anterioritat va ser enquadrat mitjançant el procediment ja indicat en el punt 5.7], pot sol·licitar l'homologació de la progressió aconseguida en el sistema de carrera professional horitzontal de la seva administració d'origen.

I com s'ha de fer:

El procediment d'homologació de la carrera professional s'ha de dur a terme a instància de part, i a la sol·licitud s'ha d'adjuntar un original o una còpia compulsada de la resolució o qualsevol altre document que acrediti el grau o nivell de carrera reconegut, així com la referència a la normativa que regula la carrera professional en l'administració d'origen.

La resolució que estimi l'homologació, que suposarà l'adaptació de la seva progressió a la regulació establerta en l'àmbit dels serveis generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, ha d'establir els efectes administratius i econòmics del nivell reconegut amb l'homologació. En tot cas, tendrà efectes econòmics des del primer dia del mes següent a la data en què s'hagi presentat la sol·licitud.

En cap cas es tindran en compte les quanties relatives a la carrera a l'administració d'origen i es retribuirà d'acord amb les quanties assignades a cada nivell de carrera en funció del grup de titulació establert pel personal de la CAIB.

Aquesta sol·licitud la tramita el Servei de Gestió de Personal Funcionari adscrit a la Direcció General de Funció Pública i Administracions Públiques.

Aquesta homologació suposa que pot continuar progressant en carrera a l'àmbit de la CAIB d'acord amb el procediment general de convocatòria ordinària i amb els mateixos drets que el personal funcionari de la CAIB.

3 . Homologació retributiva de la carrera professional horitzontal

És l'homologació retributiva de la carrera professional del personal funcionari de carrera d'altres administracions que accedeix a l'Administració de la CAIB mitjançant un nomenament en comissió de serveis.

Concretament, el punt 3.4 de l'Acord de gener de 2018 diu:

a ) El personal funcionari de carrera de qualsevol administració pública que passi a ocupar un lloc de treball en comissió de serveis i tengui reconegut en l'administració d'origen algun nivell o grau de carrera professional, pot sol·licitar l'homologació d'aquesta als únics efectes retributius sempre que prèviament es determinin, amb l'administració d'origen, criteris d'homologació mitjançant convenis de conferència sectorial o altres instruments de col·laboració i d'acord amb el principi de reciprocitat.

Actualment s’han signat convenis de col·laboració per a l’homologació retributiva del personal funcionari de carrera que passi a prestar serveis mitjançant comissió de serveis a alguna de les administracions signants: Ajuntament de Palma, Agència Tributària de les Illes Balears, Ajuntament de Pollença, Ajuntament d'Andratx, Ajuntament d'Inca, Ajuntament de Ses Salines, Ajuntament de Calvià i Sindicatura de Comptes.

Aquests convenis reconeixen la reciprocitat d'ambdues administracions signants en els efectes retributius del nivell de carrera assolit a l'administració d'origen. Ara bé, aquest reconeixement no és de la carrera d'origen i no suposa en cap cas poder progressar a l'administració en què es presten serveis fins que no s'estableixin sistemes d'avaluació en ambdues administracions i s'homologuin; per tant, simplement suposa el dret de cobrar la carrera reconeguda en l'administració d'origen.

Atès que no totes les administracions tenen el mateix sistema de nivells de carrera ni les mateixes retribucions aparellades, l'acord també estableix que:

La resolució que estimi l'homologació ha d'establir la retribució a què té dret i que serà la de l'administració d'origen, sempre que aquesta sigui inferior a la del nivell equivalent a l'àmbit de serveis generals; en cas contrari, la retribució serà la del nivell equivalent esmentat .

Per tant, en el supòsit que les administracions signants dels convenis no tenguin el mateix sistema de nivells, la retribució s'ajusta a la quantia més petita.

Un exemple pràctic seria que una administració retribuís 5.000 € al grup A i, una altra, 6.000 €, però a més, la primera retribuís durant l'any 2020 el 60 %. La persona que anàs a prestar serveis a la segona administració no podria cobrar 6.000 €, sinó el 60 % de 5.000 durant l'any 2020.

D'altra banda, l'acord estableix la impossibilitat que el personal que ocupa llocs de treball de la CAIB en comissió de serveis progressi en carrera en el cas que la seva administració d'origen no hagi implantat sistemes d'avaluació ni de reconeixement de carrera. Ara bé, deixa oberta la porta al reconeixement del temps de serveis prestats en comissió de serveis a la CAIB per a un futur inici de carrera en el moment que aquest personal accedeixi a un lloc de treball de la CAIB mitjançant un procediment de provisió, moment en el qual, d'acord amb la normativa, pot iniciar la carrera professional a la CAIB.

Concretament, el punt diu això:

b ) El personal funcionari de carrera que ocupa llocs de treball en comissió de serveis procedent d'altres administracions en què no tenen implantats sistemes d'avaluació ni de reconeixement de la carrera professional horitzontal no té dret a la progressió de la carrera professional horitzontal de l'Administració de la Comunitat Autònoma. Ara bé, si amb posterioritat accedeix a un lloc de treball per un procediment de provisió, bé sigui per concurs de mèrits o bé per lliure designació, s'ha de tenir en compte el temps que ha ocupat en comissió de serveis a l'efecte de carrera professional i pot sol·licitar com a màxim l'adquisició del nivell I si compleix els requisits per sol·licitar-ho d'acord amb la normativa que desenvolupi la carrera professional horitzontal del personal al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Així mateix, en sentit contrari, estableix el següent amb relació al personal de serveis generals que passa a ocupar un lloc de treball en altres administracions:

3.6. El personal funcionari de carrera de serveis generals que passa a ocupar en comissió de serveis un lloc de treball en una altra administració en la qual tenen implantats sistemes d'avaluació i de reconeixement de la carrera professional pot sol·licitar la progressió en la carrera en l'administració d'origen si es determinen amb l'administració d'adscripció els criteris d'homologació mitjançant convenis de conferència sectorial o altres instruments de col·laboració i d'acord amb el principi de reciprocitat.

Això suposa que, independentment de la regulació de la carrera en altres administracions públiques, si una persona de l'àmbit dels serveis generals vol progressar en carrera mentre està en comissió de serveis en una altra administració, només ho pot fer si hi ha una homologació en els sistemes d'avaluació d'ambdues administracions.

4 . Supòsit especial d'equivalència automàtica de l'IB-Salut

El Servei de Salut de les Illes Balears disposa d'un sistema de carrera professional totalment homologable, ja que tant les quanties com la implantació actualment estan al mateix nivell. Per això, i atesa la mobilitat que hi ha a l'Administració autonòmica entre el personal funcionari de carrera de serveis generals i el personal estatutari fix, no tenia sentit dur a terme procediments d'homologació amb sol·licitud prèvia ni tampoc signar convenis de col·laboració.

Per aquest motiu es va afegir a l'Acord de gener de 2018 un procediment automàtic d'homologació tant del personal que ocupa un lloc en ambdues administracions mitjançant la participació en un procediment de provisió, com del que hi ocupa un lloc de treball en comissió de serveis.

Concretament estableix que:

c ) En el supòsit de personal estatutari fix del Servei de Salut de les Illes Balears que ocupa llocs de treball de l'RLT de funcionaris de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en comissió de serveis, l'homologació retributiva és automàtica, d'acord amb el quadre d'equivalència del punt 3.5 següent. La resolució d'homologació retributiva ha de tenir efectes des del dia de l'inici de la comissió de serveis o des de la publicació d'aquest acord, en el supòsit de personal que es troba en la situació esmentada en la data de publicació d'aquest.

e ) En el supòsit de personal estatutari fix del Servei de Salut de les Illes Balears que accedeixi a llocs de treball de l'àmbit de serveis generals per un procediment de provisió ordinària, bé sigui per concurs de mèrits o bé per lliure designació, l'homologació de la progressió aconseguida en el sistema de carrera professional horitzontal en el Servei de Salut de les Illes Balears és automàtica d'acord amb el quadre d'equivalència del punt 3.5 següent. La resolució d'homologació té efectes des del dia de la presa de possessió del lloc de treball corresponent o des de la publicació d'aquest acord, en el supòsit de personal que es troba en aquesta situació en la data de publicació d'aquest.

f ) Si el personal a què fan referència les lletres d i e ocupava el lloc de treball en comissió de serveis prèviament a l'accés per procediment de provisió, s'ha de tenir en compte el temps que ha ocupat en comissió de serveis a l'efecte de carrera.

Seguint la mateixa línia que en el supòsit de progressió quan s'ocupa un lloc de treball en una altra administració que s'ha explicat abans, el personal funcionari de carrera de serveis generals que passa a ocupar en comissió de serveis un lloc de treball de personal estatutari a l'IB-Salut pot progressar en la carrera professional sempre que es dugui a terme l'homologació dels sistemes d'avaluació i de carrera professional en ambdós àmbits.

El quadre d'equivalències d'ambdues carreres professionals és el següent:

Acord de Consell de Govern de dia 17 de març de 2016 pel que fa al personal estatutari

Acord de Consell de Govern de dia 8 de maig de 2015 per al personal funcionari i laboral

Nivell I

Nivell I

Nivell II

Nivell II

Nivell III

Nivell III

Nivell IV

Nivell IV