Omet navegació

Gratificacions per prestar serveis fora de l’horari o la jornada habitual

Per mitjà de sengles acords del Consell de Govern de 23 de setembre de 2011 (publicats en el BOIB núm. 145, de 27 de setembre), es van suspendre, entre altres drets econòmics del personal funcionari i laboral al servei de l’Administració de la CAIB, el dret a percebre les gratificacions inherents a la prestació de serveis extraordinaris fora de l’horari o la jornada habituals de treball (personal funcionari) i les retribucions inherents a la realització d’hores extraordinàries (personal laboral). La suspensió de la percepció de gratificacions per prestar serveis fora de l’horari o la jornada habitual va assolir rang legal, atès que es va preveure expressament en el Decret llei 5/2012.

Els acords de 23 de setembre de 2011 també impulsaren la modificació del Decret 85/1990, de 20 de setembre, pel qual es regula el règim retributiu dels funcionaris al servei de la CAIB. Aquesta iniciativa es marcà l’objectiu de modificar la normativa aplicable a les gratificacions per prestar serveis fora de l’horari o la jornada habitual. La modificació del Decret 85/1990 es va materialitzar mitjançant l’aprovació del Decret 103/2012 (BOIB núm. 192, de 22 de desembre).

D’acord amb la nova regulació:

  • Les persones titulars de les conselleries i els òrgans competents dels ens que integren el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears han de tenir cura de la planificació i l’organització dels recursos humans disponibles perquè l’execució dels objectius que tenguin assignats es faci dins la jornada de treball habitual establerta per als diferents col·lectius de personal funcionari.
  • Amb caràcter excepcional, en casos de necessitat inajornable per a un bon funcionament dels serveis, el personal funcionari pot prestar serveis extraordinaris fora de l’horari o la jornada habituals de treball.
  • La prestació de serveis fora de l’horari o la jornada habitual queda condicionada a l’autorització prèvia i motivada del o de la titular de la direcció general o secretaria general respecte del seu personal, o dels òrgans competents de l’ens del sector públic. En la resolució d’autorització s’ha d’acreditar i motivar la impossibilitat material de dur a terme una determinada prestació o actuació dins l’horari o la jornada habituals.
    Només es poden fer serveis extraordinaris sense autorització prèvia per motius de sinistre, emergència, catàstrofe o calamitat pública, si bé aquesta circumstància s’ha de motivar amb posterioritat.
  • La compensació per la realització de serveis extraordinaris fora de la jornada normal de treball no es remunera i s’ha de compensar amb temps de descans, el gaudi del qual està condicionat a les necessitats del servei.
  • Els serveis extraordinaris no poden superar les 80 hores anuals, llevat d’aquells supòsits en què la direcció general competent en matèria de funció pública autoritzi la superació d’aquest límit.
  • El Consell de Govern pot establir excepcions a la suspensió del dret a percebre les gratificacions inherents a la prestació de serveis extraordinaris fora de l’horari o la jornada habituals de treball. I així es va fer mitjançant l’Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 pel qual s’estableixen els col·lectius de personal funcionari al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats instrumentals integrants del sector públic autonòmic exceptuats de la suspensió de la concessió de retribucions per raó de la realització d’hores extraordinàries.
    Entre d’altres col·lectius, es poden retribuir per aquest concepte els següents:
    • Facultatius superiors, facultatius tècnics i agents de medi ambient amb funcions d'extinció d'incendis.
    • Xofers de la presidenta i dels consellers o de les conselleres.
    • Personal adscrit al Servei d'Inspecció del Transport Terrestre de la Direcció General de Mobilitat i Transports de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat.
    • Personal adscrit a la Direcció General de Planificació i Serveis Socials i a la Direcció General de Dependència de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació que du a terme funcions relacionades exclusivament amb la gestió i la tramitació de la renda social garantida i de les prestacions de dependència i no contributives.
    • Personal facultatiu superior que té funcions relacionades amb el Servei d'Epidemiologia de la Direcció General de Salut Pública i Participació, només en els casos en què s'hagi declarat un cas d'alerta sanitària i durant el temps que duri.
    • Personal funcionari de l'Administració autonòmica i dels ens del sector públic instrumental autonòmic que du a terme tasques per pal·liar els efectes derivats de la situació ocasionada per la COVID-19.