2.1. Què és la motivació laboral?
Amb el terme motivació laboral ens referim a l’esforç que les persones fan i mantenen en el temps en els seus llocs de treball. La motivació és una energia interior que ens impulsa a fer el que feim. En el cas de la feina, és l’energia que impulsa les persones a treballar.
Les recerques clàssiques sobre motivació ajuden directius i comandaments a conèixer millor les motivacions humanes a la feina.
Un pioner en l’estudi de les motivacions humanes específicament en les empreses va ser l’investigador Abraham Maslow, la teoria del qual consta de dues parts:
- Estableix una jerarquia de les necessitats humanes.
- Postula un dinamisme pel qual apareixen motivacions per satisfer aquestes necessitats.
Jerarquia de necessitats
- Fisiològiques: aliment, descans, protecció contra els elements de la naturalesa, etc.
- De seguretat: protecció contra possibles privacions i perills.
- Socials: donar i rebre afecte, sentir-se acceptat pels altres, etc.
- Autoestima: estimació pròpia i estimació per part dels altres de les pròpies qualitats.
- Autorealització: aconseguir el desenvolupament i fer servir totes les potencialitats que té la persona.
Segons Maslow, la motivació per satisfer una necessitat superior només apareix i és operativa quan s’han satisfet les necessitats inferiors.
És amb la teoria d’Herzberg (1950-1960) quan es comencen a tenir en compte els motius que influeixen en la feina dels homes en les empreses. Herzberg proposa dos tipus de factors que influeixen en la motivació:
- Factors d’higiene: afecten la satisfacció de necessitats de jerarquia inferior (sou, supervisió tècnica, condicions laborals, reglamentacions i manera d’operar de l’empresa, relacions personals, etc.).
- Factors motivadors: afecten la satisfacció de necessitats de jerarquia superior (possibilitats d’èxits personals, reconeixement dels èxits, naturalesa de la mateixa tasca, responsabilitat, possibilitats de promoció, etc.).
Herzberg considera que només motiven positivament envers la feina els factors motivadors. La falta d’un nivell adequat en els factors d’higiene causa insatisfacció en el treballador. Aquesta insatisfacció desapareix si els factors es corregeixen portant-los al nivell adequat, però la satisfacció resultant no significa motivació positiva envers un millor acompliment de la feina.