7.1. Que és la intel·ligència emocional?
La intel·ligència emocional és la capacitat per reconèixer sentiments propis i aliens, i l’habilitat per manejar-los. El terme va ser popularitzat per Daniel Goleman, amb el seu cèlebre llibre Emotional Intelligence, publicat el 1995.
Intel·ligència emocional no és ofegar les emocions, sinó dirigir-les i equilibrar-les. Exercir un autodomini emocional no significa negar o reprimir els veritables sentiments.
Les emocions exerceixen un paper important en l’àmbit laboral. De la ira a l’entusiasme, de la frustració a la satisfacció, cada dia ens enfrontam a emocions —pròpies i alienes— a la feina. La clau és utilitzar les emocions de manera intel·ligent, que és el que es vol expressar amb la intel·ligència emocional: fer deliberadament que les nostres emocions treballin en benefici propi, de manera que ens ajudin a controlar la nostra conducta i els nostres pensaments per obtenir millors resultats. La intel·ligència emocional es pot alimentar, desenvolupar i augmentar, no es tracta, doncs, d’una qualitat que es té o no es té.