Omet navegació

c) Aspectes clau per recordar

  • Es necessita empatia, saber posar-se al lloc de l’altra persona. Requereix un esforç disciplinat per silenciar tota la conversa interna mentre escolta. Sentir-se escoltat és una emoció positiva.
  • Considerar que no s’està escoltant de manera activa quan:
    • Sent només el que vol sentir.
    • No es posa al lloc de l’altra persona.
    • Creu que sap el que dirà o el que vol dir.
    • No percep les emocions darrere les paraules.
    • Se sorprèn a si mateix pensant en una altra cosa.
  • Elements que faciliten l’escolta activa:
    • Disposició psicològica positiva.
    • Missatges de reafirmació, verbals i no verbals.
  • Elements que impedeixen l’escolta activa al client intern:
    • Distreure’s.
    • Interrompre la persona que parla.
    • Jutjar la persona que parla.
    • Oferir ajuda o solucions prematures.
    • Rebutjar el que l’altra persona sent.
    • Comptar «la seva història» quan l’altre necessita parlar-li.
    • Contraargumentar.
    • Tenir la resposta al problema de l’altra persona, abans fins i tot que li ho hagi explicat (síndrome de l’expert).