Omet navegació

3.4.1. On són i què pensen lectors, oients, usuaris digitals i espectadors

Habitant en aquest espai caòtic de mitjans de comunicació es troben els ciutadans consumidors d’informació. No formen un grup compacte i coherent, sinó que estan agrupats per distints interessos. En conseqüència, no hi ha una recepta única  per dirigir-se a ells; en cada iniciativa de comunicació serà precís realitzar l’anomenat anàlisi situacional per tal d’esbrinar els seus interessos i necessitats, que són molt distints i, sovint, sorprenents.

Una experiència personal: tot d’una que vaig ser nomenat director de Diario de Mallorca, vaig procedir a una nova maquetació de la publicació per tractar de guanyar agilitat visual. Per constatar personalment el seu impacte, vaig voler rebre totes les telefonades dels lectors sobre aquest tema. La més curiosa va ser la d’una senyora que es volia donar de baixa com a subscriptora del diari per les dificultats que li ocasionava la nova ubicació del «crucigrama». En realitat, els Mots Encreuats havien passat d’una pàgina parell a una senar, concretament la penúltima del diari. Això feia que, al no tenir un «coixí» de pàgines davall, la punta del bolígraf de la senyora patinava i no escrivia bé. Com és natural, l’endemà el «crucigrama» va aparèixer en una pàgina parell. Habitualment es sobrevalora la qualitat de l’interès dels consumidors dels mitjans de comunicació.