3.5.7. Apunts breus com a recomanacions
- Fer plans semestrals de comunicació amb no més de 5 objectius prèviament decidits: 3 seran permanents, de legislatura, i 2 seran conjunturals. Per designar els objectius s’ha de partir de la pregunta: «Què volem que els ciutadans recordin de la nostra gestió?»
- El nou llenguatge informatiu ha de ser breu i impactant. El model Twitter por servir d’orientació. Els talls de declaracions a les televisions dels Estats Units han passat en 10 anys de 20 segons a 9 segons; pràcticament una sola frase per resumir accions sovint molt complexes. És precís preparar-ho minuciosament.
- A les xarxes socials, sempre que sigui adient, substituir el text per un meme (un conjunt gràfic format per imatges, fotos i petites llegendes).
- El contingut de la comunicació sempre ha de tenir el factor sorpresa a més de ser interactiu, amb opcions d’imprimir, enviar i reenviar.
- La redacció d’una nota no ha de començar fins que no s’ha decidit el titular que més s’adapti al relat i una frase pròxima a l’ocurrència. El text no pot superar el mig foli. En tot cas, es poden afegir documents com annexes. Un manual de caça de Miguel Delibes seria aplicable en aquest cas: «Antes de salir de caza es preciso determinar la pieza que se quiere cobrar y, por tanto, elegir el arma i el calibre correspondientes. De lo contrario, la partida se convierte en un tiroteo sin ton ni son sobre todo lo que se mueve que, además de ser infructuoso, supone un grave riesgo para los propios compañeros».
- Un error molt corrent en la comunicació: confondre els gustos propis amb els aliens. S’ha de treballar exclusivament amb els aliens.
- Desterrar la improvisació de la comunicació. La que sembla més natural i improvisada és aquella que més s’ha treballat.
- Concentrar tota la comunicació presencial en una sola persona, que a la vegada ha de ser el líder del departament. La comunicació des d’una taula o un faristol és ja un exercici passat de moda. El missatge presencial (amb les excepcions evidents) ha d’anar acompanyat d’un somriure.
- Mai donar res per comunicat del tot. La reiteració és la base de l’eficàcia. Avui, l’esposa del César, a més de semblar-ho, ho ha de comunicar expressament.
- En cas de dubte, optar per fer tot el contrari del que fins llavors s’ha fet. El percentatge d’encerts augmentarà.